Het spektakel gaat nu echt beginnen

Morgen gaan we dan echt het hooggebergte in en kunnen de favorieten zich niet meer verschuilen. Het wieltjesplakken is dan voorbij. Linke ballen is er dan niet meer bij. De degens worden dan echt gekruist. De dag na de rustdag staat een etappe van en naar Toulouse op het programma. Hoewel het routeboek een vlakke etappe aangeeft, knipogen twee fikse kuitenbijters in de laatste vijftien kilometer verleidelijk naar aanvallers.

De ASO heeft weer een finish gevonden die renners als Van der Poel, Van Aert en wellicht opnieuw Healy (in zijn gele trui) uit hun tent moet lokken. Maar ik sluit niet uit dat een redelijk goed klimmende sprinter wellicht toch nog zijn neus tegen het venster gaat duwen. Het was een ideale rit geweest voor Jasper Philipsen of Mads Pedersen. Echter de een is uitgevallen en de ander (ter faveure van Jonathan Milan) is niet meegenomen.

Weer een lastige finale

De elfde rit in de Tour de France 2025 was bijna een opwarmertje voor het geweld wat later in de week nog volgt. De etappe van vandaag had een lengte van slechts 154 kilometer en heel stiekem zijn er renners die er stiekem een tweede rustdag van hebben gemaakt. Het parcours bleef woensdag grotendeels vlak, waardoor je in de finale relatief makkelijk kunt laten lopen om alsnog ruim op tijd binnen te komen. Toch waren er vier bergjes van de 4e categorie en 1 van de 3e categorie terug te vinden. Maar vanaf het plaatsje Corronsac was het in het laatste uur constant draaien en keren en gaat het op en af. Wilde je geen tijd verliezen, dan had je zeker het laatste uur echt vooraan alert moeten zijn. Vooral de Montée Pech David (900 meter à 9,1%) op 8,8 kilometer van de eindstreep was hierin echt een lastige. Het was maar 900 meter, maar als de echte kleppers vroeg aanzetten en je moet lossen, dan ben je als renner voor vandaag gezien.

Geruchten in het circuit

Op een rustdag als gister is het altijd mooi om stil te staan bij de geruchten. En ook die waren er gister weer in grote getalen. De rustdag leent zich daar uitstekend voor en op de rustdag is het ook vaak een gelegenheid van managers om te praten met Teams. Niets blijft dan geheim in het peloton, maar geruchten snel de kop op steken. Grootste gerucht is natuurlijk de volgende bestemming van Remco Evenepoel. Vorig jaar leek het er al op, dat de grootste Belgische ronderenner van dit moment weg zou gaan. Ineos en vooral Red Bull/BORA Hansgrohe wilde maar al te graag de beste tijdrijder van dit moment inlijven.

Wie leidt Soudal/QuickStep naar nieuwe successen?

Maar Soudal/Quickstep wil Evenepoel ook graag houden. Dit seizoen is het voor het eerst dat Patrick Lefevere niet aan het roer staat van de topploeg. Jurgen Foré is zijn opvolger en wordt onderdeel van een ‘executive board’, die wordt gevormd door meerderheidsaandeelhouder Zdenek Bakala en Auret Van Zyl. Lefevere maakt wel deel uit van de nieuwe structuur als erelid van de raad van bestuur. De focus van de board wordt om de strategie van de ploeg verder uit te bouwen. En dat wil je natuurlijk wel doen met een renner die het in zich heeft om grote rondes te winnen. Patrick Lefevere richtte Soudal Quick-Step op in 2003. Hij combineerde zijn inzicht in de wielersport met de kennis van economie en zakendoen die hij had opgedaan als accountant, om te bouwen aan wat de meest succesvolle ploeg in het professionele wielrennen zou worden. Onder leiding van Lefevere heeft het team bijna 1000 overwinningen behaald, waaronder 22 Monumenten, 1 eindzege en 124 ritzeges in een grote ronde, 3 Olympische gouden medailles, 19 gouden wereldkampioenschappen en 4 Europese kampioenschappen, evenals talloze andere wedstrijden. Lefevere is dan ook de meest succesvolle ploegleider in de geschiedenis van het wielrennen. En deze man zullen ze zeker bij Soudal/Quickstep missen om bijvoorbeeld Remco Evenepoel te overtuigen te blijven.

Brailsford is terug bij Ineos

Andere geruchten zijn het vertrek van sprinter Olaf Kooij en Tiesj Benoot (beide Visma/LAB) naar Decathlon. De ploeg die zijn budget wil verdubbelen na het binnen hengelen van een hele grote nieuwe sponsor in LÓreal. Het schijnt ook dat Groenewegen (Jayco Ulala) vertrekt naar Tietema Rockets. Naar wie zal je zeggen? Ja, na de kleine Nederlandse ploegen Tietema. En dat is geen grap. Goed nieuws wel voor UAE en dat is dat de zeer onfortuinlijke Joao Almeyda bijtekent bij de beste en grootste ploeg ter wereld, UAE. Aan de andere kant gaan ze ook een verlies moeten incasseren op het bijna zekere vertrek naar Ayuso. Die gaat (als het niet lukt om Evenepoel te strikken) naar Ineos. Daar is de bekende Dave Brailsford weer terug van zijn avontuur bij Manchester United. Dat was allesbehalve een succes, maar in het fietsen heeft Dave wel heel veel succes (Thomas, Froome en Wiggins) gehad. Dus nu haalt het fietsteam Ineos Brailsford weer terug in de hoop oude tijden weer te kunnen herleven, want Ineos heeft vandaag de dag niet meer de uitstraling van een topploeg. En dat moet nu weer gaan veranderen.

Een gebroken sleutelbeen is tegenwoordig geen belemmering meer

Wat een etappe was het weer. Ik kan als ik wil, uren vertellen over wat ik allemaal heb gezien. Er gebeurde vandaag weer zoveel. Waar moet je dan beginnen? Dan maar een beetje op het einde. Als je de etappe helemaal plat zou zijn zou je op het volgende komen: De elfde etappe van de Tour de France is op naam gekomen van Jonas Abrahamsen. Na een lange dag in de aanval versloeg de Noor zijn metgezel Mauro Schmid in een sprint-à-deux. En voor een Pro-Palestina demonstrant, die knap derde leek te worden, maar in een Dennis van der Geest klem werd genomen door de beveiliging. Onze Nederlander Mathieu van der Poel liet zich weer van zijn beste kant zien door wel echt derde te worden. Diezelfde Abrahamsen brak op 18 juni (nog niet eens een maand geleden) zijn sleutelbeen. Het is ongelofelijk dat hij een maand later zelfs te sterk is voor de beste wielrenner in deze Tour, Van der Poel.

Pogacar valt en Vingegaard wacht!

Daarmee was het verhaal nog niet klaar voor vandaag. Van der Poel dacht namelijk dat hij voorop lag toen hij wegsprong vanuit het achtervolgende groepje met daarin ook Wout van Aert. Maar zag in de verte nog motoren rijden. In de tussentijd was er het moment van de dag, namelijk de val van Pogacar. Die bleef achter het wiel hangen van Johanessen, die daarvoor moest uitwijken vanwege een manoeuvre van Jorgenson.  Het waren Healy en Vingegaard die na de val van de grote favoriet de benen stil hielden. Het was het toppunt van sportiviteit en het tekent de Deen dat hij die actie deed. Pogacar kon terugkomen en verloor daardoor geen tijd. Wel zal hij morgen zijn zijkant van het bovenbeen voelen. En morgen is juist de rit naar Hautacam en dan heb je (zelfs al ben je Pogacar) goede benen nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.