Vooraf aan de eerste etappe

Gio Lippens een fantastische voormalig wielerverslaggever bij de NOS schrijft in de Vara-gids weer een heerlijk verhaal over de Tour, over de “De heilige graal” de smeuiigheid druipt er van af.

Op verzoek van de redactie van de lokale krant De Nieuwe Meerbode werd mij een paar jaar geleden gevraagd om de oplossing van een puzzel te bedenken; er werd gekozen voor; Het Geel is de Heilig Graal.  

Lippens begint met de zinnen; De Giro en de Vuelta zijn vaak een stuk aantrekkelijker. Hij geeft ook aan waarom. Maar wanneer hij het heeft over de magie dan wint de Tour het met afstand van deze beide andere zeer aantrekkelijke wielerrondes.

De derde aflevering De TOUR 2024 nu te zien op Netflix besteed behoorlijk wat aandacht over de rol die sponsors spelen. ‘De UAE verpest de wielersport’, is de cynische mening van een ploegleider die het met een fractie van het geld moet doen dat UAE te besteden heeft. De ploeg beschikt dit jaar over de allebeste renners die allemaal in dienst staan van die éne boven alle uitstekende getalenteerde en gekwalificeerde renners. TADEJ POGACAR! De Sloveen is een fenomeen!

Daar zal vriend en vijand het mee eens zijn Ook een renner met een zichtbaar plezier in het wielrennen. Een vrij rustige jongen maar zodra hij op de fiets zit dan transformeert hij in een fanaat die zichzelf nooit teleur wil stellen en alles wil winnen.

Zou het hem lukken om dit jaar in Parijs te finishen in het bezit van de gele, groene en bollentrui. Wat zeker is dat de witte trui om een andere schouder komt want Tadej in inmiddels de 25 gepasseerd.

Door de commentatoren wordt er al vaker gesproken over een betere verdeling van talenten binnen de ploegen. Dat zou de etappes spannender maken en mede daardoor leuker om naar te kijken. Of dat er ooit van zou komen????

Het is overigens nog maar de vraag hoe lang de topsporters – die ons wielerliefhebbers zoveel kijkvreugde bezorgen – na al die hatemails het blijven volhouden. Verknocht aan hun vak waar zij alles voor over hebben. Maar het is ook voor te stellen dat het thuisfront zegt; ‘zou je niet eens voor een ander vak willen kiezen?’ Dat is natuurlijk niet wat je hoopt als wielerfan. Wij moeten de renners koesteren en onze waardering uitspreken inplaats van die verfoeilijke berichten verspreiden.

Wij kunnen natuurlijk twee dingen doen; doodzwijgen of benoemen. Waar je ook voor kiest het is meer dan schandalig dat er gekken zijn… die totaal voorbij gaan aan alle opofferingen van deze topsporters; Daarom toch nog maar een keer herhalen; Monniken tijdens de voorbereiding en slaven tijdens de Tour.  Wielrenners zijn mooie emotionele mannen die gezinnen hebben, het er voor over hebben maanden van huis te zijn. Wil het niet minder mooi of mooier maken maar wielrenners zijn een apart soort volk in de meest positieve zin. Zo toegankelijk naar het publiek, altijd bereid te praten met de pers en alles er uit zien te halen wat binnen hun vermogen ligt. Wielrennen is zo een technisch ingewikkeld spel er komt zoveel bij kijken en alles moet maar meezitten om een keer een etappe te winnen. De Tour 2025 begint in Lille 23 ploegen en 184 renners;  één van hen kan vandaag als eerste na de 185 kilometer in Lille over de streep komen en vandaag de gele trui aantrekken.

Tijdens de voorbeschouwing is er één ding heel duidelijk de renners hebben er zin in!

Zijn blij dat zij eindelijk op de fiets te zitten en kunnen deelnemen aan de Tour. Sommige renners moesten lang wachten voor zij de uitvekorene waren. Mee kunnen doen aan de Tour is magie! Na een uurtje peddelen door Lille om alle het gejuich en applaus van het publiek te ontvangen en natuurlijk te laten zien dat Lille een stad is die je ooit gezien moet hebben. Want bij de TOUR spelen steden en natuur een grote rol bij de kijkers.

Wanneer directeur Christian Prudomme de witte vlag zwaait en punt nul is bereikt is de TOUR 2025 echt begonnen!  En ontstaat er direct een kleine kopgroep.

De wind wordt gezien als een grote spelbreker. zo begint de eerste etappe al met een cliffhanger. De Tour never a dull moment.

De slimste ploeg verovert het geel

Een ontspannen ogende Matthieu van der Poel verklaart vooraf aan de etappe blij te zijn op de fiets te kunnen gaan zitten. ‘Daar komen wij voor.’ De sfeer binnen de ploeg Alpecin De Keuninck is goed, zij azen met Jasper Philipsen op de overwinning.  De hele dag tonen de renners hun gretigheid en vechtlust , verslappen geen moment en zijn voortdurend vooraan te vinden. Op zich is dat – zoals zou blijken – de hele dag alert blijven op waaiers. Dat gaat perfect geheel volgens het boekje. Tot aan 17 kilometer voor de streep dan is daar  het grote kantelpunt veroorzaakt door Alpecin en Visma Lease a Bike. Zij weten het tempo zo te verhogen waardoor de minder oplettende sprinters en klassementsrenners volledig de boot missen. Degene die gehoopt heeft op een massasprint wordt zwaar teleurgesteld. Philipsen wordt door zijn ploeggenoten in de meest ideale positie gebracht, en wint deze sprint op afgetekende wijze. ‘Dat er nu in mijn kamer ook een gele trui komt te hangen.’ is één van de reacties van een overgelukkige Philipsen die een paar jaar geleden de groene trui won. Ook de blijdschap van Matthieu iss duidelijk. ‘Voor ons is de Tour al geslaagd.’ Via de oortjes hadden zij al meegekregen dat de grootste concurrenten ruim een halve minuut achter lagen. ‘Wij hebben de hele dag gewerkt om vooraan te zitten. Deze overwinning is voor de hele ploeg,. Wij kennen onze kwaliteit!’ Of hij niet liever zelf het geel om de schouders had gekregen?  Daar blijkt geen sprake van, ‘de jongens hebben zo vaak voor mij gewerkt en nu kan ik op deze wijze wat terug doen.’

Vingegaard toont koerslust 

Naast Alpecin de Keuninck tonen  ook de renners van Visma Lease a Bike waar zij goed in zijn. Dat is UAE in de gaten houden en Vingegaard de juiste ondersteuning geven. Het lijkt allemaal zo gladjes te verlopen dat er zelfs een bergpunt op het conto van de Deen komt te staan. Het ziet er uit alsof hij denkt; ‘ach ik ben er nu toch waarom niet?’ Hij toont koerslust en het is een lust voor het oog hoe ontspannen Vingegaard van start tot finish laat zien dat er wel degelijk rekening met hem moet worden gehouden. Zijn grootste geziene rivaal Pogacar doet veel werk alleen maar het schijnt hem geen moment te deren. Hij freewheelt overal tussen door. Op het eind is het ploeggenoot Tim Wellens die er voor zorgt dat de voorsprong op Remco Evenpoel (Soudal Quickstep) – gezien als de derde kandidaat voor het eindpodium – door helaas de boot te missen een achterstand van 40 seconde oploopt. 

Koershardheid

De Nederlandse commentator Andries Lamain typeert de eerste etappe van de Tour 2025 als een koersharde etappe waardoor er chaos ontstaat. ‘Het is voortdurend op je tellen passen, overal rekening meehouden met de renners om je heen en de wind.’

Zo’n 138 kilometer voor de streep is er dan de eerste en een vervelende val partij waar o.a. Italiaan Philippo Ganna van Ineos bij betrokken is. Dat zelfde overkomt ook de Zwitser Stefan Bissegger van Decathlon AG2R. Hij gaat er bij zitten en dat is geen goed teken, het eerste wat een gevallen renner doet is op de fiets stappen. Zijn fiets verdwijnt echter op de ploegwagen en er komt geen vervangende fiets voor terug.

Al bij de eerste etappe verliest de Tour twee goede tijdrijders en dat is een behoorlijke aderlating voor hun ploeg. Meer renners hebben een slechte dag die je als renner liever niet wil meemaken ‘Er zijn van die dagen dat je beter geen wielrenner kan zijn’, is een nuchtere constatering van Lamain.

Wie weet likken zij hun wonden en voelen de benen morgen veel beter aan. ‘Ik wil nauurlijk wel al die 20 etappes rijden’. aldus een teleurgstelde Dylan Groeneweegen (Jayco Alula) die door kramp de sprint mist waar hij maanden voor had getraind en met rood polood had aangestreept.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.