De Tour door de ogen van Jeroen (deel 22)

De dag van het einde en ook meteen het begin

Gister sloten de mannen hun Tour de France en tegelijkertijd begonnen de vrouwen aan hun avontuur in La Douce France. In het modaine Parijs waar je voor 100 m2 per jaar iets meer dan €900.000,00 gemiddeld kwijt bent aan een woonruimte, daar stond het hele circus gister opgesteld midden in het hartje van de stad. En het blijft toch een mega mooi gezicht. Parijs is toch wel een van de mooiste metropolen van de wereld. En een terecht decor voor de afgelopen Tour. Ik had het al eens eerder gezegd in mijn ogen een van de mooiste ooit die ik heb gezien. En ik heb er toch echt veel gezien.

WOUT VAN AERT!

De mannen zijn toe aan een verdiende rustperiode. Al hoorde ik gister Vingegaard zeggen, dat hij dinsdag naar het hoofdkantoor moet van Jumbo voor de plichtplegingen, woensdag naar Kopenhagen moet en donderdag naar zijn geboortestad om geeerd te worden. Daar voegde hij meteen aan toe, dat hij dacht dat hij vrijdag met zijn benen languit in de tuin gaat zitten en er voorlopig niet meer vanaf komt. Ik gok zomaar, dat Wout van Aert hetzelfde zal zeggen. Wat een Tour hebben deze mannen gereden. Ik heb zo genoten. Dit was de Tour waar iedere dag weer de volgers op het puntje van hun stoel hebben gezeten. Dat kwam voornamelijk door: Wout van Aert, Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Magnus Cort (in de eerste week), Wout van Aert, de gehele Jumbo Visma ploeg, Wout van Aert, zeker ook Tadej Pogacar en natuurlijk Wout van Aert. Het mag geen verrassing zijn, dat de prijs van strijdlustigste renner naar Wout van Aert gaat. Superlatieven komt de media tekort om de man uit Herentals te eren om zijn prestaties in deze Tour. Dat ‘het groene monster’ moe is, lijkt mij niet zo vreemd. Ik heb zelden een renner gezien die zo aanwezig was in de Tour op werkelijk alle disciplines. Want dat vergeten we nog wel eens, we zagen hem echt elke dag of het nu een tijdrit, vlakke rit of bergrit was….. je zag iedere keer weer Van Aert op de voorgrond. Ik las dat hij per jaar 2,2 miljoen euri opstrijkt bij Jumbo Visma. Wetende dat Pogacar 6 miljoen euri krijgt, dan zou het mij heel logisch lijken als Wout bij ploegbaas Richard Plugge langsgaat en aangeeft dat zijn verdienste iets omhoog mag. Sowieso heeft dit geweldige succes een enorme keerzijde voor Jumbo Visma. Met een budget van 30 miljoen lopen zij ver achter van Ineos (Thomas) en UAE (Pogacar). Door alle successen zullen een aantal renners (Vingegaard, Van Aert, Van Hooydonk en Benoot bijvoorbeeld) qua salariëring omhoog gaan. Dat betekent dan ook wat voor het budget.

Pure reclame

Maar dat is voor latere zorg. Ik denk dat ze bij de Supermarkt en ICT bedrijven die de ploeg financieel rijkelijk ondersteunen eerst van dit succes gaan genieten. En groot gelijk hebben ze, want het is een fantastische Tour geworden. Een Tour waarin ze met z’n achten hebben aangetoond een geweldige goed ingereden ploeg te zijn. Iedere renner wist exact wat er van hem werd verwacht en dat voerde ze ook uit tot bijna in perfectie. De etappes dat ze de gele trui van Van Aert moesten verdedigen en de Alpen bergritten voor Vingegaard hebben gereden, waren echt magistraal. De andere ploegen konden met jaloerse blikken alleen maar kijken. Ineos, wat het grootste budget heeft, stond in principe in haar hemd. Als je zoveel geld in het team stopt en dat daar eigenlijk maar twee renners (Pidcock op Alpe d’Huez en Thomas) naar behoren hebben gereden was het van Engelse kant wel heel mager. Het was een fantastische Tour om naar te kijken. Het was ook (nog belangrijker!) de beste reclame voor de wielersport. Als iedere Ronde zo is, dan is de wielersport binnen de kortste keren een van de meest populaire sporten die er zijn. Waar zie je dat nog, dat een renner valt en arm uit de kom schiet, vervolgens zelf terugplaatst en de etappe weer vervolgd. Dat is aan de ene kant zeer ongewoon (bij voetbal zouden ze al op een brancard liggen) , maar het tekent de mentaliteit van de wielrenners. Ik pleit dan ook vanaf nu dat de renners hier hun beloning voor ontvangen. Vroeger hadden we brood en spelen en was de beloning voor de allersterkste. Ik vind dat de wielrenners te weinig krijgen voor het entertainment wat ze iedere dag laten zien. Dat zou echt nu anders moeten. Nog grotere bedrijven moeten in de wielersport gaan stappen. Poenerige organisaties zoals de CL, zouden eigenlijk ook een CL voor wielrennen moeten beginnen. Dan zouden de wielrenners daar ook wel van moeten profiteren. Dat zou een heel mooi en verdiend initiatief zijn.

Als we terugkijken (wat vanaf gisteravond ook al veelvuldig is gebeurd), dan was het vanaf Denemarken een waar spektakel stuk geweest. Vanaf het eerste moment (met de verrassende winst van Lampaerts) zag je dat het een strijd zou worden tussen UAE (Pogacar) en Jumbo Visma (Vingegaard en Roglic). Die strijd is er uiteindelijk ook gekomen. De Nederlanders hebben zich in de eerste week uitstekend laten zien met twee sprintoverwinningen (Groenewegen en Jakobsen). En de net gemiste overwinning van Taco van de Hoorn. Er werd enorm hard gekoerst. De renners vlogen over de Franse wegen en er gebeurde iedere dag wel iets. Iets emotioneels (Hugo Houle) of ernstigs (de vele valpartijen en Corona gevallen). Deze Tour gaat de geschiedenisboeken in als een van de allerbeste. Oh ja, we vergeten het bijna nog, maar de prestigeuze etappewinst op de Champs Élysée ging naar Jasper Philipsen, die met twee fietslengtes won van Groenewegen.

Start Tour de France Femmes

Waar de mannen eindelijk van hun verdiende rust kunnen gaan genieten knalde vrouwen gister hun rondjes door Parijs. Nagenoeg met 40 kilometer per uur denderen de vrouwen gister over de kinderkopjes van Parijs. Het vrouwen wielrennen staat in een schril contract in vergelijking bij de mannen. Wat weten we van “Tour de France femmes”? Er doen 24 ploegen mee. Bij deze 24 ploegen zijn een aantal grote teams, zoals SD Workx (met Demi Vollering als blikvanger), Movistar (met huizenhoog favoriete Annemiek van Vleuten), Trek-Segafredo (Balsamo en Ellen van Dijk) en Jumbo Visma (Marianne Vos). Wat opvalt is dat bij de vrouwen een aantal dezelfde ploegen rijden als bij de mannen. Vroeger had je nog echt aparte ploegen, maar je ziet nu dat de grote teams zowel een mannen- als ook een vrouwenteam hebben.

De favorieten

Ik begin direct met de in mijn ogen de beste klassementsrenster (zeg maar, Vingegaard en Pogacar in één) bij de vrouwen. Annemiek van Vleuten (39 jaar!!) is bezig met een missie die haar eindwinst in de Tour de France Femmes moet opleveren. Kan je van iemand van 39 jaar een week lang topresultaten verwachten? Jazeker, van Annemiek wel. Annemiek is misschien wel de beste wielrenster aller tijden. Doe ik daar Jeannie Longo en Leontien van Moorsel-Zijlaard tekort? Nee, absoluut niet. Van Vleuten is een wielerwonder. Vaak gekend met veel pech (Olympische Spelen Rio en de vreselijk val) en dan denk je dat het voorbij is, maar ze recht haar rug, hersteld wonderwel en wint dan alle grote koersen die er bij de vrouwen op het programma staan. Leuk feitje om te weten is dat Van Vleuten ook af en toe meefietst met de mannen van Movistar (Valverde en Mas) en dan gewoon de mannen bijhoudt. De eerste dagen in deze Tour zal het vooral voor Van Vleuten een kwestie van overleven zijn, maar in de ritten naar Épernay en Bar-sur-Aube zou ze misschien al een eerste slagje kunnen slaan. Vervolgens zal ze de gashendel de laatste twee dagen volledig open willen draaien zodra het bergop gaat.

Dan favoriete nummer twee (en weer een landgenoot) Demi Vollering, na Van Vleuten de grootste Nederlandse troef. De laatste etappe van de Tour finisht zowat in haar achtertuin en er zal haar dan ook veel aan gelegen zijn om daar het laatste geel aan te mogen trekken. We zouden het bijna vergeten, maar vijf jaar geleden waren er weinig mensen die droomden dat ze de topper zou gaan worden die ze nu is. Demi Vollering wel. Als ze het besluit neemt om vol voor het wielrennen te gaan en de juiste mensen om zich heen krijgt, blijkt haar droom om prof te worden niet alleen realistisch, maar raakt deze zelfs in een gigantische stroomversnelling. Het zegt genoeg dat ze bij SD Worx op de loonlijst staat.

Als het echter aan Elisa Longo Borghini (Trek-Segafredo) ligt, komt het niet zover. De Italiaanse aast namelijk ook op succes. In de Giro ging ze “niet voor een klassement”, maar eindigde ze desondanks op een vierde plaats, op slechts vijftig seconden van het podium. Met name haar prestaties in de bergetappes beloven veel voor de Tour. Zowel bergop als bergaf hoorde ze bij de besten in koers, terwijl ze op vlakker terrein ook al een hoop werk verzette voor Elisa Balsamo.

Longo moet het dan op pure klimkwaliteiten afleggen tegen een Van Vleuten, ze is allround genoeg om op ander terrein toe te kunnen slaan. Daarnaast is Trek-Segafredo bij uitstek een team dat zo nu en dan eens uitpakt met een putsch en anderen in verlegenheid kan brengen. Als ze overige favorieten een rechtse directe kunnen geven, zullen ze het niet nalaten. Het maakt de vrouw uit Ornavasso tot een levensgevaarlijke renster; een roofdier dat altijd en overal toe kan slaan. Overigens is Elisa geen familie van Jeannie Longo, de Franse veelvraat en allergrootste concurrente van Van Moorsel in de jaren 90-00.

De grootste favoriete in sprints naast Marianne Vos is Lorena Wiebes. De sprintster van DSM is een enorm sprinttalent. Wanneer de sprint goed wordt aangezet is er geen kruit gewassen tegen het sprintkanon uit Mijdrecht. Nu rijdt ze nog voor DSM, maar volgend jaar stapt zij over naar SD Workx waar ze meteen de best verdienende wielrenster wordt van het vrouwenpeloton. En dat is ook terecht, want gister won zij de eerste etappe in Parijs. Het was een machtsprint, waar ze voor Marianne Vos eindigde. De derde plaats was voor de Belgische Kopecky van SD Workx. Net als bij de mannen was het België en Nederland wat de klok sloeg. Ga er maar vanuit dat dit de komende week vaker gaat gebeuren, ook bij de vrouwen.

Amy Pieters

Als laatste wil ik nog een weetje meegeven. Eind december kwam Amy Pieters (SD Workx) keihard ten val tijdens een training in Spanje. Zelfs zo erg dat ze kunstmatig in coma gebracht werd en daar lang in is gebleven. Voor haar val was Pieters bezig om een kledinglijn op te starten. Deze kledinglijn wordt nu door de ploeg SD Workx gedragen tijdens de huidige tour de France. Een enorm mooi eerbetoon aan de wielrenster die het vandaag de dag nog steeds vecht voor herstel, maar waar het vandaag de dag nog steeds niet helemaal goed meegaat.

Tot slot

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van onze verhalen. Janna van Zon en ik hebben het wederom met heel veel plezier gedaan. En het hielp dat het dit jaar ook wel een Tour was, waar we heel veel over konden schrijven. We zien jullie graag volgend jaar weer terug, als wij in ieder geval zeker weer terug zijn. Bonnes vacances!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.