Alles geven….

Je zal maar een keer gevraagd worden om als gast een dagje de Tour te mogen meemaken. Het is een droom van iedere Tourliefhebber en slechts weinigen zijn de uitverkorenen. Gisteren was dat cabaretier Jochem Meijer die deze eer te beurt viel. Achteraf laat hij weten dat deze dag voor hem in zijn top tien staat!

Als een klein jongetje in een snoepwinkel voelde hij zich.  ‘Het was prachtig’

Ook aan de tafel van de  avondetappe was de lach niet van zijn gezicht te krijgen.

“Alles geven….” verder lezen

Iets met woorden en daden

Niemand had kunnen bevroeden dat de woorden van Trine Hansen (Vingegaard) de volgers van de Tour de France nog dagenlang zou teisteren. Na de tijdrit van gister was het onduidelijk of Vingegaard een slechte dag had (wat iedere topwielrenner wel eens in de Tour heeft) of echt Pogacar nu al moet laten gaan. Het antwoord zal mede in de komende dagen naar boven komen. Voor de spanning in de Tour zou het goed zijn als het eerst het geval is. Is het tweede aan de hand, dan is het snel gedaan met de titelaspiraties van de Deen. Of Pogacar moet eenzelfde inzinking ondervinden als twee en drie jaar geleden.

“Iets met woorden en daden” verder lezen

De Tour door de ogen van Jeroen (deel 4 – 2023)

Wat is de wielersport toch mooi! En als groot wielerfan is er niets mooier om nog eens goed de koers van gister te evalueren. Programma’s als “De avondetappe” en “Vive le Vélo” doen hier met analisten graag aan mee. De etappe van gister had natuurlijk een spetterend, maar ook een slot waar men niet over uitgepraat raakte. Het ging daarbij natuurlijk om de sprint tussen Philipsen en Van Aert. Ook werden er verschillende renners uit de koers om hun mening gevraagd. Jakobsen (volkomen logisch in zijn geval) vond dat de sprint niet koosjer was. Hij voorzag dat Van Aert aan een zware val was ontsnapt. Anderen (zoals Meeus, Pogacar en Groenewegen) vonden het een reglementaire sprint.

“De Tour door de ogen van Jeroen (deel 4 – 2023)” verder lezen

De Tour door de ogen van Janna (deel 7)

‘Wielrennen is de ergste vorm van zelfkastijding’, concludeerde de Vlaamse commentator Maarten Vangramberen in de nabeschouwing van de zesde etappe waar gele trui drager Wout van Aert – na een ontsnapping van 136 kilometer  – op een majestueuze wijze afscheid nam van zijn gele trui. Zelf denkt Wout daar toch heel anders over. ‘Ik houd zo van mijn vak.’ En die gele trui vandaag kunnen dragen in zijn land. ‘Ik wilde de trui alle eer aandoen.’

“De Tour door de ogen van Janna (deel 7)” verder lezen

De Tour door de ogen van Jeroen (deel 7)

Nu dat de kruitdampen (of stofwolken) zijn opgetrokken, kunnen we de balans opmaken voor de rit van vandaag. De rit van vandaag ging van Binche (Belgisch Wallonië) naar Longwy (Frans grootgebied). De karavaan bezocht twee landen vandaag en de rit was op papier niet makkelijk. De renners moesten in totaal 3 colletjes beklimmen, 1 van de 4e categorie en twee van de 3e categorie. De rit van vandaag zou zich prima lenen voor aanvallers. Je kent ze wellicht onder de noemer, puncher of alleskunner en zijn zij vaak in de aanval. De beste aanvaller is natuurlijk Wout van Aert. De man in absolute vorm. Maar vergeet Matthieu van der Poel (in goede doen als voorwaarde) niet.

“De Tour door de ogen van Jeroen (deel 7)” verder lezen