De Tour door de ogen van Janna (deel 15 – 2023)

En dan toch… is daar die vreselijke valpartij 

Ergens spijt van hebben heeft geen enkele zin. Maar wat vind ik het ongelooflijk stom dat ik toch enige aandacht heb geschonken aan de veel mindere valpartijen vergeleken met voorgaande jaren. Ik twijfelde zo …moet ik dat wel doen is dat niet de goden verzoeken?  

Nu verbeeld ik mij niet dat mijn simpele zinnen hebben geleid tot tovenarij maar frappant is het wel. Na de conclusie van gisteren is er vandaag zo een verschrikkelijk valpartij waar uiteindelijk zeven renners de dupe van worden en de Tour moeten verlaten!  Oorzaak kan de regen zijn maar er wordt ook gesproken over olie op de weg.  

Dan is daar weer een gezicht – dit keer van de Fransman Bardet – dat je niet wil zien, dat verdriet, de totale verslagenheid in die ogen.  Het snijdt je door de ziel. 

De situatie is zo ernstig dat de wedstrijd wordt stil gelegd. Een verstandige beslissing van de jury. De renners die geen weet hebben van dat wat er achter hen is gebeurd zitten gelaten te wachten op de dingen die komen gaan. 

Er moeten zoveel wonden worden verzorgd en beschadigd materiaal vervangen.  

Er worden renners per brancard afgevoerd en dan is het  -vanwege het protocol – wachten op nieuwe ziekenwagens die altijd aanwezig moeten zijn tijdens de te verrijden etappes. Het is één grote kluwen van mensen die hollen en helpen.  

Al met al neemt dat een klein half uur in beslag. Na de neutralisatie van 2 kilometer kan het gehavende peloton zich weer in gang trekken. Eén van de renners lijkt wel een Michelin mannetje zoveel verband  is er nodig geweest om alle wonden te bedekken.  

Al snel komt een grote groep renners bij de eerste klim in moeilijkheden.  

Hen wachten er nog vier van die draken met stijginspercentagesvan 7.1% tot 12 % dus wordt het een zware dag.  

Met verstand rijden 

Julian Alaphilippe probeert het vandaag maar weer eens. Hij komt weg met de eerste groep vluchters waaronder ook de Nederlander Lars van den Berg.  

De daalkunst van de Fransman is magnifiek, als een speer rijdt – vliegt – hij over de afdaling met de vele scherpe bochten.   

Het item gevaarlijke wegen komt ook vandaag opnieuw aan de orde. Dat moet ook want er is wat dat betreft nog wel het een en ander voor verbetering vatbaar.  

Een vertegenwoordiger van de OSA geeft aan dat veel van de wegen nieuw asfalt hebben en dat het nu aan de renners is om met verstand te rijden en niet als een kamikaze piloot.  

 Daar stelt de OSA zich niet verantwoordelijk voor. ‘ Het is nu geheel aan de renners zelf. Wij hebben gezorgd voor veiligheid.’ Wordt nog aan toegevoegd dat de wielersport altijd een gevaarlijke sport blijft. Niet alles is nu eenmaal te voorkomen.  

Beulswerk 

Vooraan wordt er beulswerk verricht maar tot grote frustratie van vooral de Fransman Thibaut Pinot die ziet dat de voorsprong nog niet met een paar seconden wordt verhoogd. De cameraman vangt een beeld van de renner dat boekdelen spreekt.  

Het team Jumbo-Visma heeft een plan. Gisteren in het defensief vandaag wordt het aanvallen. Zij willen van die fantastische renner Pogacar af met maar één doel voor ogen; het geel voor de tweede keer naar Parijs brengen.  

Maar Pogacar is veel sterker dan verleden jaar, die laat zich echt niet zomaar in de luren leggen. Die heeft een explosiviteit die niet te evenaren valt.  

Maar… zij hebben Vingegaard die nooit opgeeft weliswaar minder explosief is maar wel in staat om op eigen tempo weer akelig dichtbij in het achterwiel van zijn rivaal te gaan zitten. Het kat en muis spel is voor de fans zenuwslopend en voor de neutrale kijker prachtig. Wat deze renners laten zien is topsport op zijn allermooist.  

strijden voor iedere seconde 

Jumbo-Visma verwacht – na het bekijken van de beschikbare data, dat Pogacar in de Alpen niet op zijn sterkst is. Dus als Jumbo-Visma nu een heel hoog tempo blijft rijden dan is de kans groot dat de Sloween wordt gesloopt en zij vandaag weer een aantal minuten terug pakken.  

Dat theorie en praktijk soms ver uit elkaar liggen, en heel anders kan uitpakken dan  gehoopt, wordt vandaag in optima forma getoond.   

Pogacar laat zich helemaal niet “wegblazen” integendeel ook binnen de ploeg van UAE is er een plan waar Jumbo-Visma geen rekening heeft gehouden.  

Adam Yates komt ogenschijnlijk vanuit het niets Pogacar weer te hulp waardoor Vingegaard alleen komt te zitten.  

Het is strijden voor iedere seconde. Pogacar grijpt zijn kans en wint meters terrein. Vingegaard raakt niet in paniek houdt de afstand tussen beiden klein en weet net op het juiste moment het initiatief weer in eigen handen te nemen waardoor hij als eerste de top van de laatste berg van de dag; de Col du Joux Plane weet te bereiken.  

Het levert acht secondes op. Pogacar krijgt er vijf.  

Er is nog wel een gedoe met motoren – die zorgen voor de mooie beelden waar wij als kijker blij mee zijn – maar nu wel heel hinderlijk de renners in de weg zitten. Het publiek is buiten zinnen en vergeet dat het hier om de renners gaat en niet om zelf in beeld te komen. Er ontstaat een behoorlijke gevaarlijk situatie die de renners in de weg zit. Naar dit soort situaties moet de OSA ook zeker voor de veiligheid van de renners naar kijken.  

Mentale weerbaarheid van Vingegaard 

Direct na de top neemt Pogacar weer het voortouw met Vingegaard in zijn wiel.  

En dan is daar opeens de jonge 22 jarige Spanjaard  Carlos Rodriguez (Ineos Grenadiers) die zijn debuut in de Tour maakt. Hij weet de twee rivalen achter zich te houden en wint de rit. Pogacar tovert toch nog weer een sprintje uit de hoge hoed waardoor hij net voor Vingegaard als tweede eindigt. Het levert hem een paar secondes meer aan bonuspunten op. Tenslotte heeft het keiharde werken van Wout Van Aert en van alle ploeggenoten – want wat is Jumbo -Visma een sterke ploeg – slechts één seconde op.   Tja… teleurstellend vindt ook ploegleider Grischa Niermann. ‘Wij hadden gehoopt op meer en natuurlijk liever minuten gewonnen maar zo ligt de situatie nu eenmaal niet. Pogacar is gewoon heel sterk.  

Voor Rodriguez is er een droom uitgekomen. In-gelukkig staat hij op het podium met medaille, bloemen en een leeuwtje. Het is de mentale weerbaarheid van Vingegaard waardoor hij met tien seconde voorsprong op Pogacar vandaag voor de negende dag op rij in het geel op het podium staat en hij mag ook nog een keer terug komen voor de bollentrui die de Deen heeft overgenomen van de Amerikaan Powless.  

janna van zon 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.