De Tour door de ogen van Jeroen (deel 11 – 2023)

De dag na de rustdag begint direct met een lastige etappe. De renners gaan vandaag starten vanuit het themapark Vulcania. Iedereen die het leuk vindt om te ontdekken welke elementen aanwezig zijn in en rondom een vulkaan kunnen hier hun hart ophalen. Dat zal voor de renners een ander gevoel zijn, omdat net als bij ons vandaag de tempratuur tot grote hoogte zal stijgen. Nu reed ik zondag zelf op en kneiter warme dag een rondje. De wind was aangenaam, maar zat je even uit de wind dan was het moordend. Daar zullen de renners vandaag ook mee te maken hebben, want zoals al gezegd het is vandaag een hele lastige dag.

Uitvallers en Hoogerland

Wat nu al anderhalve week opvalt is het aantal uitvallers in de Tour tot nu toe. In totaal zijn er nu maar 7 renners na vanochtend niet van start gegaan. Daar zitten bekende renners tussen als Cavendish, Luis Leon Sanchex, Enric Mas en Richard Carapaz. Eergister kwam daar als 7e renner Quin Simmons bij. De ploeg besloot dat na zijn valpartij. Simmons kwam hard ten val, maar vervolgde wel zijn weg en reed de 8e etappe ook uit. Op de dag van de 9 etappe besloot Lidl-Trek Simmons niet meer te laten starten en zich te concentreren op zijn herstel. Zo moet ik altijd bij dit soort berichten denken aan twee renners, die na een harde valpartij wel doorgingen. Heel toevallig was er zondag nog een documentaire over. Het is de Tour van 2011. Johnny Hoogerland (renner van Vacansoleil) rijdt in de bollentrui. In de negende etappe, tussen Issoire en Saint-Flour, zat Hoogerland samen met Flecha, Voeckler, Casar en Luis Leon Sanchez in een ontsnapping en streed om de overwinning totdat een auto van France Televisions Flecha aanreed en die nam direct Hoogerland mee. Het beeld staat nog exact op mijn netvlies, dat ik Hoogerland zo het prikkeldraad in zag vliegen. Van de beelden krijg ik nog kippenvel. De man uit Yerseke hing daar letterlijk en figuurlijk in het prikkeldraad. Nadat hij uit het prikkeldraad was getrokken ging hij tot bloedens aan toe richting de finish. De beelden spreken nog steeds tot de verbeelding en laten vooral mensen zien dat de grens van wat je kan hebben bij sommige enorm hoog is. Hoogerland maakte faam met die val in Binnen- maar ook zeker ook in het Buitenland.

Ongekende pijngrens van Laurens ten Dam

De tweede val was er een van Laurens ten Dam. Laurens ten Dam is wellicht wel de belichaming van dat de pijngrens van een mens enorm hoog is. In de Tour van 2009 was hij ook al ten val gekomen in de etappe naar de Tourmalet. Na zijn val wilde de dokter hem naar huis sturen, maar hij bleef gewoon in koers. Maar in 2011 in de etappe naar Plateau de Beille was het wederom raak en nu ernstig. Overal op zijn lichaam had Ten Dam bloed zitten naar zijn val. Het ergste was de toestand van zijn gezicht. Zijn neus was zeer beschadigd en mensen werden gewoon onpasselijk toen zij Ten Dam zagen liggen. De tourdokter kwam erbij en deed zo goed als mogelijk overal een verband op. Laurens had zelfs een verband om zijn gezicht, wat hem eigenlijk het aangezicht van een mummie deed krijgen. Het werd als onmogelijk gehouden dat Ten Dam nog door kon fietsen, maar 27 minuten nadat hij was gevallen zat hij alweer op de fiets en beëindigde hij de etappe. Na afloop werd hij direct naar het ziekenhuis gebracht. Vooral zijn neus is hevig beschadigd. Maar Ten Dam reed die Tour gewoon uit.

Transfers

Zoals gister al aangegeven was de rustdag ook voor een aantal ploegen het moment om nieuwe renners aan te kondigen voor het komende seizoen. En wat opvalt is de bedrijvigheid van DSM-Firmenich. Allereerst werd bekend dat de hoofdsponsor tot 2028 heeft verlengd. Dat is voor de ploeg van Spekenbrink erg belangrijk. Ooit begon de ploeg als Batavus-Bankgiroloterij, daarna Shimano-Skil, Argos, Giant, Sunweb en sinds 2021 is het dus DSM geworden. Die ploeg wist zich nu te versterken met Fabio Jakobsen, Gijs Leemreize en Timo Roossen (beide laatstgenoemde verlaten de Jumbo/Visma ploeg). De ploeg (DSM) verliest daarnaast wel de Australiër Welsford die naar de ploeg van Hindley (Bora-Hansgrohe) gaat. En wat echt wel pijn doet bij DSM is het vertrek van Leknessund die teruggaat naar Uno-X. Er zijn dus nu al veel verschuivingen bij DSM.

De talentvolle Ben Tulett (Ineos) kiest voor een avontuur bij Jumbo/Visma. Eerder werd al bekend dat Roglic tot aan 2025 bij had getekend.

Eindelijk HET duel?

De volgers in de Tour kijken al meer dan en week uit naar HET duel. Het duel tussen de beste wielrenners uit het peloton. Ook deze Tour laten de twee zien dat zij de beste zijn in hun vak. De een (Wout) soms net iets beter, alleen in de resultaten tot nu toe scoort de ander (Matthieu) met wat beter. Vandaag is echt zo’n etappe die hen op het lijf is geschreven.

Volle bak vanaf het begin

Helaas zou het nooit een strijd worden tussen de twee beste wielrenners ter wereld. Net voor de start gaf Matthieu al aan dat hij zich niet goed voelde. En er kon dus meteen een dikke streep door de aspiraties van Van der Poel.
Vanaf het begin lag er een moordend tempo. Grootste slachtoffers waren Jakobsen en Ewan die al direct op minuten werden gereden. Vingegaard en Pogacar gaven ook gas, waardoor het complete peloton in stukken werden geslagen. Een groep maakte de koers hard met daarin o.a. Alaphillipe, Barquil, Asgreen, Kwiatkowski en O’Connor. Deze groep kreeg 2 tot 3 minuten van een peloton van ongeveer 60 man met daarin alle kanonnen. Jumbo/Visma was uitstekend vertegenwoordigd.

Toch niet het titanengevecht!

En dan opeens is daar een ontsnapping van twee renners. Wout van Aert en Van der Poel. Alleen het werd al snel duidelijk dat Matthieu niet serieus is. Van Aert reed alleen door op weg naar de kop, maar zag gauw ook dat zijn poging kansloos was. Inmiddels was op ruim 30 kilometer vooraan Krists Neilands weggereden. De renner van Israel-Premier Tech reed hard door. Als ze vooraan hard door bleven rijden, dan dondert het achterin. Op nog 30 kilometer voor de kop zat Jakobsen toen al op 25 minuten achterstand. Het grote vrezen was begonnen voor onze Nederlander. Achter Neilands probeerde Chavez, Bilbao, Zimmerman, O’Connor en Pedredo Neilands te achterhalen. Maar de Let is een taaie. Het gaatje bleef tot iets meer dan 20 kilometer nog 25 seconden. Achter het achtervolgende vijftal probeerde Barquil, Skjelmose en Alaphillipe aansluiting te krijgen, maar ook zij bleven maar hangen. Alles was op een gegeven moment op status-quo. Ook het peloton met alle favorieten en truien (minus de groene) zakten terug tot 3,5 minuut achterstand.

Voor Gino Mäder!

Neilands is geen grote renner. Dus voor de Let was dit een buitengewone kans. Meer dan Lets kampioen, winnaar van de Ronde van Hongarije en winnaar Grote Prijs Wallonië was hij niet gekomen. Op 16 kilometer van de finish was de achterstand van het groepje Bilbao op Neilands nog maar 15 seconden. Het zou enorm spannend worden in de laatste kilometers. De temperatuur die alle uren het peloton geselde bleef staan op 34 graden. Het was absoluut een belangrijke factor in deze etappe. Wat in Neilands voordeel was, is dat hij een uitstekend tijdrijder is. Het gat bleef kilometers lang 15 seconden. Nog 10 kilometer te gaan en nog steeds lag Neilands voor. Het verschil was 16 seconden. De ploeg Alaphillipe lag daar maar 20 seconden achter. Op 5 kilometer was het gat nog 8 seconden. In het zicht van de haven leek het Neilands dan toch net niet te lukken. Het beeld van Neilands en de twee groepjes in 1 beeld was schitterend om te zien. Op 3,1 kilometer werd Neilands ingerekend door het achtervolgende vijftal. Daarachter lag Alaphillipe en Barquil op 20 seconden. De Fransen werden bijkans gek! O’Connor probeerde het, maar kwam niet weg. Op 1 kilometer ging Zimmerman voluit. Bilbao achterhaalde de renner van Intermache. De sprint ging tussen Zimmerman, O’Connor en Bilbao. Bilbao reed voor De verongelukte Gino Mäder en die wetenschap gaf hem net die boost die hij nodig had. Het was de ploeg dan ook gelukt om Mäder te herdenken met een etappewinst. Het mooist denkbare eerbetoon wat de ploeg kon geven. Het zou nog lang duren voordat Jakobsen binnen was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.