De Tour door de ogen van Jeroen (deel 12 – 2023)

Wat een schitterend moment gister na de etappe van Pello Bilbao. Wijzend naar de sticker “RideforGino” werd de Spanjaard (terecht) emotioneel. Helaas hebben we in de afgelopen tientallen jaren teveel renners gehad die het leven lieten tijdens een wielerkoers. Voor mij was Fabio Casartelli het eerste dodelijke slachtoffer die ik “live” heb gezien tijdens een wielerwedstrijden. Vreselijk waren de beelden om te zien van de Italiaan die tegen een betonnen blok was aangevallen met zijn hoofd. Het bloed op de weg. Je wilt er gewoon niet meer aan denken, maar helaas het komt heden ten dagen voor. Bilbao zijn gedachten waren na zijn gewonnen etappe direct bij Mäder, wat genoeg zei over hoe dat leeft in de ploeg van Bahrain. Bahrain heeft gister een schitterend eerbetoon gegeven aan de verongelukte Zwitser.

Michelin mannetje

De etappe van vandaag is vlakke etappe, althans zo schrijft het Tourboek ons voor. Maar de eerste tientallen kilometers zullen een hoop renners een aardige vloek loslaten als ze het parcours oprijden. Voor de 14e keer (!!) passeren de renners het stadje Clermont-Ferrand. Clermont-Ferrand is vooral heel bekend omdat hier de wereldberoemde Michelin banden vandaan komen. Michelin was vroeger in de Tour heel bekend. Vanuit mijn jongere jaren zag ik bij elke Tour het Michelin mannetje terugkomen. Het enorme witte mannetje sierde de Tour als geen ander en was bijna bekender dan welke renner dan ook. Nadat zij het “Michelin” stadje uit zijn gereden gaat de route uiteindelijk vandaag naar Moulins. De laatste 60 kilometer is vlak. Dus de kans op een massasprint is groot. De kanshebbers voor vandaag zijn dezelfde minus Cavendish. Dus iedereen verwacht de zoveelste kans voor Van Aert. Zal het dan eindelijk raak zijn voor het ongelukkige Jumbo/Visma? Het is veruit de beste ploeg in de Tour tot nu toe. Alleen ze weten zich gewoonweg niet te belonen. De enige beloning is de gele trui en uiteindelijk was dat ook het hoofddoel vooraf aan deze Tour.

Zit Van Aert in de juiste ploeg?

Maar de grote sta-in-de-weg voor Jumbo/Visma zijn tot nu toe twee renners. Aan de ene kant is dat de sprinter Jasper Philipsen die steeds in staat is geweest om steeds voor Wout van Aert te eindigen. Van Aert is een eerzuchtige renner die er alles aan doet om iedere wedstrijd te winnen. Vervelende voor Wout is dat hij alles kan. Hij is in iedere discipline van het wielrennen echt heel goed. Dat is ook meteen zijn valkuil, omdat hij iedere etappe alles geeft en ook Van Aert loopt soms tegen zijn beperkingen (die hij overigens weinig heeft) aan. De andere sta-in-de-weg is zijn grote rivaal, Matthieu van der Poel, die deze Tour laat zien dat hij de beste lead-out is van het peloton. Van der Poel kan op de macht zo ongelofelijk hard rijden dat het voor weinige is weggelegd om vervolgens Philipsen te kloppen. Hoe zou het zijn als Van der Poel de lead-out van Van Aert zijn? Dan had Van Aert deze Tour minimaal al drie keer gewonnen. 100%! Maar dat is nu eenmaal niet zo en Jumbo/Visma staat (nog) steeds deze Tour droog wat overwinningen betreft. En dat is ook inherent aan de manier van rijden, dat de gehele gele brigade zich leeg rijdt voor hun kopman (Vingegaard) en zo min mogelijk voor de eigen kansen mogen rijden. Alleen Van Aert mag voor zijn eigen kansen rijden. Wat dat betreft zit Van Aert in het web van Jumbo/Visma gevangen en had hij in deze Tour beter voor Soudal-Quick Step kunnen rijden. Dan had de ploeg Jakobsen thuis gelaten en hadden ze alle kaarten op Van Aert kunnen zetten en hem volledig vrij kunnen maken voor de etappes. Dan weet ik 100% zeker dat hij meer overwinningen had geboekt dan dat hij nu heeft gedaan.

Het duel gaat onverdroten voort

Het duel tussen Vingegaard en Pogacar gaat inmiddels onverdroten voort. Vingegaard heeft verreweg de beste ploeg. UAE valt eigenlijk qua ploeg volledig door de mand. Dat heb ik ook van tevoren compleet ingeschat. Alleen Trentin en Bjerg vallen op, de rest valt meer dan zwaar tegen. Zelfs winnaar Adam Yates is in geen velden of wegen meer te bekennen. Of ze moeten vanaf nu een complete revival meemaken, anders zie ik het toch somber in voor de Sloveense kannibaal. Uiteindelijk zal het herstel tussen de twee uit gaan maken wie deze Tour gaat winnen. Wie hersteld iedere dag het beste? Pogacar lijkt nu de betere vorm te pakken. Maar de etappes die Vingegaard heel goed liggen (lange steile beklimmingen) komen er nog aan. En ook de klimtijdrit lijkt in het voordeel van Vingegaard te zijn. Maar vlak Pogacar nooit uit, daar weet de ploegmaat van Vingegaard, Roglic, alles van. In winnende positie werd hij op de voorlaatste etappe in de Tour van 2020 door een ontketende Pogacar. Toen was goed te zien wat spanning met een mens/renner doet. De stand van de helm op het hoofd van Roglic toen, vertelde het verhaal van Roglic die dag. Alles mislukte en zo’n moment kan Vingegaard of Pogacar deze Tour ook nog overkomen. Het wordt in ieder geval nog een boeiende strijd.

Oss gaat voor zijn kans

Zoals verwacht mocht worden was het geen spannende etappe. De etappe begon met een vlucht van drie renners, Andrey Amador (EF Education), Matis Louvel (Arkea-Samsic) en Daniël Oss (Total-Energies). Deze drie renners kregen maximaal 1:30. Het peloton speelde een beetje met de drie. Op 53 kilometer van de meet kwam het peloton (met Jumbo/Visma prominent vooraan) op 20 seconden. Al zagen Louvel en Amador geen heil meer in hun vlucht en lieten zich terugzakken tot in het peloton.
Daniël Oss had hier maling aan en ging door. De Italiaan is een hardrijder pur sang. In de afgelopen jaren heb ik al een keer eerder een stukje aan hem geweid. Op 20 kilometer van de streep was het verschil nog steeds 25 seconden in het voordeel van de eenzame fietser, Oss.

De Italiaan heeft jarenlang het vuile werk opgeknapt voor Peter Sagan bij Bora-Hansgrohe. Dat zag je niet in de resultaten terug bij de Italiaan maar juist in de functie van eerste luitenant voor Sagan. Sinds vorig jaar stapte de Italiaan over naar Total-Energies. Zo won hij in 2017 voor het laatst een aansprekende koers. Dus de Italiaan wilde graag voor zijn kans gaan. Echter tegen het aanstormende peloton was hij kansloos. Intussen kwam er ook veel regen uit de lucht, wat het lastiger maakte voor Oss. Het nummer 13 bracht Oss geen geluk. Want op 13 kilometer werd hij gegrepen en opeens was ook de regen verdwenen. We gingen ons opmaken voor een sprint.

En daar is nummer 4 voor De Vlam van Ham!

Vanaf dat punt reed het peloton breeduit over de weg met Soudal-Quick Step en Jumbo/Visma veelal aan de kop. Het tempo lag hoog om mogelijke vluchtpogingen teniet te doen. Op 2 kilometer werd gemeld dat Van der Poel moest lossen in het peloton. Philipsen moest het dus alleen met Rickaert doen. Van Aert lag op een kilometer perfect. Het tempo werd opgevoerd naar 66 km/ph. Philipsen zocht het wiel heel slim van Groenewegen. En ging op 200 meter volle bak! Deze krachtsexplosie was voor iedereen te machtig. Op De vlam van Ham staat geen enkele maat. Ook zonder Van der Poel rijdt Jasper (voorheen Disaster) iedere sprinter op een hoop. Nummer vier (!!) is binnen. Hij finisht voor Bauhaus (wederom) en Coquard. Wat een macht! Hermans en Rickaert hebben geweldig werk gedaan, maar Philipsen is veruit de beste sprinter op deze aardbol.

Morgen op weg naar Belleville-en-Beaujolais. Een niet te onderschatte etappe. De Alpen staan voor de deur en morgen is het echt zo’n overgangsetappe die zomaar onverwachte verschillen kunnen opleveren. Het is voor de favorieten echt opletten.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.