De Tour door de ogen van Jeroen (deel 7)

Pogacar staat alleen

Als je denkt dat het niet beter, mooier, spectaculairder en emotioneler kan, dan kwam je gister van een koude kermis thuis. Want ook gister zat ik weer op het puntje van mijn stoel. Het ging ook exact zoals ik had verwacht. Je denkt dat ploegen wel hadden geleerd van het spel wat er gespeeld moet worden. UAE had dat in ieder geval wel. Althans, Pogacar had een hoop geleerd. De ploeg UAE valt enorm tegen. Nee, ik moet het anders zeggen, de ploeg rond superstar Pogacar valt compleet door de mand. De door mij opgehemelde Majka is werkelijk in geen velden of wegen te bekennen. Sterker nog, ik twijfel er zwaar aan of hij mee doet. Adam Yates heeft al zijn kruit in de 1e etappe verschoten. Die bakt er werkelijk helemaal niets van. De enige die echt wel aanwezig zijn, zijn Trentin en Bjerg. Die rijden zich het snot voor de ogen. Nee, Pogacar moet het echt helemaal alleen doen.

Masterplan van Pogacar

En dat in het achterhoofd is het ongelofelijk dat Jumbo/Visma in dezelfde val als UAE is getrapt van twee dagen geleden. Toen reed UAE zichzelf compleet in de vernieling. En voor wat vroeg je je af? Gister was daar dan opeens de complete arrogantie van Jumbo/Visma. Althans, Jumbo/Visma dachten gister dat ze de genadeklap aan Pogacar konden verkopen. Met een magistrale Van Aert en een hele sterke Van Baarle reed de Jumbo/Visma ploeg een hele sterke koers. Kuss was zoals gewend, de slotsloper die de laatste aanhakers bij Vingegaard, de nek om moest draaien. Echter, Pogacar was heel slim en verbazingwekkend goed en attent gister. De Sloveen gaf geen krimp. Hij liet de arme Van Aert (nog nul keer beloond voor een weergaloos rijden in deze Tour) zich kapot trappen. Hij keek naar Vingegaard op een manier waarvan je wist dat hij hem een enorme draai om de oren zou geven. En die draai kwam op 2,7 kilometer van de finish. Exact op dezelfde manier een dag van tevoren, maar dan andersom. De Tour is gered. Er kwam een zucht van opluchting rondom de karavaan. Want je moet er toch niet aan denken dat het masterplan van Jumbo/Visma wel was gelukt. Dat was er geen bal meer aan voor ons als liefhebbers van de Tour. Nu zijn de rollen omgedraaid en ben ik benieuwd of Vingegaard snel kan herstellen. Ik zag gister namelijk opeens een kwetsbare Deen. En die blik heb ik niet vaak gezien.

Op Wout staat geen maat

Hoe kun je het rijden van Van Aert nu juist weergeven? Eigenlijk is dat er niet. De kannibaal (een bijnaam die alleen aan de grootste wielrenner toebehoord) van Herentals spot met alle wielerwetten. Iedere renner die een dag ervoor groots heeft gepresteerd moet er dag later boeten, zoals Lafay, Skjelmose, Hindley, Yates e.v.a. Maar Wout niet. Wout zie je iedere dag vooraan rijden. En dan niet vooraan en meetrappen met de voorste. Nee, Wout geselt op dit moment het peloton. Wout is de allergrootste. Ieder jaar, iedere Tour begint mijn bewondering voor de alleskunner van Jumbo/Visma toe te nemen. Ik zit er over na te denken om een fanclub voor hem op te richten. Dat zal de 103e worden, want Wout is immens populair. En dat is volkomen terecht en verdient. Wout spot met alle wielerwetten. Ik denk dat vele kijkers naar de Tour niet kunnen beseffen wat hij iedere dag presteert. Wellicht is het door hem opgezet, wetende in het achterhoofd dat zijn vrouw hem iedere dag naar huis roept omdat zijn tweede kind op het punt komt de wereld te bestormen. Hetzelfde als hij doet. Geen berg, heuvel, sprint, tijdrit of waaier kan hem tegenhouden. Zijn rijden verdient een buiging. Een hele diepe buiging en als ik Jumbo/Visma was, zou ik hem het grootste contract geven wat een wielrenner ooit heeft gehad. Wout van Aert is bezig geschiedenis te schrijven in zijn manier van rijden en de resultaten die hij boekt.

Gaat het Cavendish lukken?

De rit van vandaag is een relatief eenvoudige. Het zal de renner voeren van Mont-de- Marsan naar Bordeaux. Een voor Nederlanders succesvolle stad uit het verleden van de Tour de France. Het is echter alweer 13 jaar geleden dat de Tour de stad aandeed. Toen was het Mark Cavendish die won. Wat zou het schitterend zijn als the man from Man vandaag het alltime record van Merckx zou verbeteren. Dat zou de cirkel voor Mark rondmaken. En wat was hij er dichtbij.

Het was een saaie etappe. De beelden van de omgeving waren mooier dan de koers zelf. Maar de sprint vergoedde alles. Wat heel vervelend is voor Wout dat hij echt de allerbeste is in deze Tour, maar zijn inspanningen leiden tot geen successen. Behalve dan de gele trui die Vingegaard deze dagen aan heeft. Als je dat afzet tegen de arbeid die Van der Poel heeft afgeleverd en waar Philipsen van heeft geprofiteerd, dan is dat ongelofelijk. Het is vandaag drie uit drie. Drie sprints in deze Tour en drie keer is hetzelfde beeld.

Philipsen en Van der Poel zijn de keizers van de sprint

Rickaert, Kragh Andersen en Van der Poel zijn hun gewicht in goud waard. De Alpecin-DeCeuninck sprinttrein is een TGV van jewelste. Wat Van der Poel in de laatste kilometer laat zien, is zo ongelofelijk goed. Je kan het niet vergelijken met Van Aert, want Van Aert kan alles. Maar er is niemand die zo goed als Lead-out is dan Matthieu. De mannen van Alpecin-DeCeuninck kunnen het tempo zo hoog opvoeren, dat weinige er over kunnen. Van der Poel zette Philipsen op 300 meter af. Maar als een duveltje uit en doosje kwam daar The Manx Missile. Cavendish leek het te gaan halen en daarmee was het record verbetert van meeste touroverwinningen. Maar de macht die Philipsen liet zien was van uitzonderlijke klasse. Philipsen is de sprintkoning van deze Tour. Hij won met lengtes op Cavendish en de licht protesterende Girmay werd derde. De laatste 5 sprints in de Tour (met die van vorig jaar) zijn gewonnen door Philipsen. De Vlam uit Ham slaat nog eens op ongelofelijke wijze toe. Wat een sprint. Het was een sprint voor de boekjes. En ik vrees voor de overige sprinters dat dit niet zijn laatste van deze Tour hoeft te zijn. Morgen naar Limoges. Ik zou het Van Aert of Van der Poel echt gunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.