Troyes – Troyes 200 kilometer
Etappe negen is één van de voor veel renners de meest gevreesde etappe van de Tour 2024. De heuvels en de veertien onverharde stroken worden met angst en beven tegemoet gezien. Daar pech krijgen is de grootste angst en hoewel angst een slechte raadgever is, is die angst wel begrijpelijk. Het gravel en de kasseien betekenen grotere risico en valpartijen. Het zorgt mogelijk ook voor sensatie maar je kunt afvragen of zo een etappe thuis hoort in de Tour waar toch veel van afhangt.
‘Bij sommige stroken ligt de weg er slecht bij’, vertelt José de Cauwer die de rit eerder met een elektrische fiets heeft verkend. In de laatste week is er echter wel gewerkt aan de grootste scheuren.
De meningen over deze dag zijn zeer uiteenlopend. Olivier Naessen zit in de Franse ploeg van (AG2R) Hem wordt gevraagd wat hij nu van deze etappe denkt. ‘Ach de Tour is toch bedoeld voor de meest veelzijdige renner en dan hoort zo een etappe er eigenlijk ook wel bij.’
Ploegbaas Patrick Lefevere (Soudal Quickstep) heeft er geen goed woord voor over.
Ook Mathieu van der Poel heeft zin in deze dag en is het helemaal niet eens met Lefevere. ‘Als ik mee kan doen, ga ik het zeker proberen.’ MVDP lukt het echter niet om de kopgroep te bereiken.
Langs het gehele parcours staan er helpers met reserve wielen en proviand.
Ploegwagens zijn op de gravelwegen niet toegestaan. De eerste lekke band is na 15 kilometer.
Strook nummer dertien is zo stijl dat renners die achter het peloton zitten genoodzaakt zijn om af te stappen en tot aan het hoogste punt lopen. ‘Dit is geen reclame voor de wielersport. bij de Tour doen de allerbeste renners mee en dan kan dit gewoon niet.’ aldus Sep van Marcke die helaas wegens hartproblemen voortijdig moest stoppen met wielrennen en nu analist is.
De renners van Visma – lease – a – Bike hebben vandaag de opdracht om Jonas Vingegaard van voren te houden. ‘Wij hebben geen verdere plannen.’
Arthur van Dongen ploegleider van Visma Lease -a – Bike ‘Wij staan op vele plaatsen met wielen en bidons maar je kan het nog zo goed regelen, de theorie is toch heel anders dan de praktijk.
Andreas Hauptmann (UAE) hoopt dat het materiaal het zal overleven. ‘Wij zijn er klaar voor.’
De Belg Arnaud de Lie houd van gravel en heeft goede benen dus verwacht wel iets van deze dag.
‘Al vanaf de start wordt er gereden alsof de streep om de hoek ligt’, vindt commentator Renaat Schotte.
Het is stof happen voor de renners… het levert wel mooie beelden op.
Uiteindelijk is het wat pech en valpartijen gelukkig zeer mee gevallen en werd het – toegegeven – een heerlijke etappe om naar te kijken. De dertig jarige Fransman Anthony Turgis (TotalEnergies) komt als eerste over de streep. Geen naam die in de boeken van de voorspellers voor komt.
Turgis komt uit een wielerfamilie en dit is zijn zevende profzege. Hij lijkt zelf wat overrompelt. ’Dit is de Heilige Graal… een mythisch moment en een prestigieuze overwinning.’
Natuurlijk moet de beste renner winnen en dat moet je hem ook gunnen maar ach wat is het jammer dat Belgische Jasper Stuyven (Lidl Trek) het net niet red. Hij had hier zo zijn zinnen opgezet, is ook kampioen gravel rijden. maar de zeven… twaalf …. zeven … zes secondes zijn niet voldoende. Zijn achtervolgers laten het er niet bij zitten en halen hem in de laatste kilometer voor de streep in. Hij wordt uiteindelijk achtste en is begrijpelijk zeer teleurgesteld.
De klassement renners komen er zonder kleerscheren van af hoewel Vingegaard, toont zijn goede parcours kennis en laat zich niet gek maken door zijn uitdagers. Hij weet waar hij mee bezig is. Hij raakt wel door pech zijn fiets kwijt raakt en moet het verder moet doen op de fiets van Jan Tratnik. Jonas meet 1.75 meter en Jan 1.73 meter. Binnen de wielersport tellen zelfs millimeters dus zijn die twee luttele centimeters toch voor de Deen een handicap. Maar hoe hij de aanval van Pogacar en van Evenepoel telkens weet te pareren, daarbij geholpen door Wout van Aert, Christophe Laporte en Matteo Jorgenson is een knap staaltje waarmee hij ook laat zien dat het wel goed zit met zijn conditie. De drie koplopers behouden hun positie
in het klassement.
Zwarte dag
Gisteren was het een zwarte dag voor de hele wielerwereld. De dood van de 25 jarige Noorse renner Bernard Dräger is weer het zoveelste bewijs hoe gevaarlijk de wielersport is. Er wordt voor aanvang van de etappe aandacht besteed aan dit treurige ongeval. De Noorse renners rijden met een zwarte band. Jonas Abrahmsen – drager van de bollentrui geeft nog weer eens aan hoe gevaarlijk het wielrennen is.
Bernard is gevallen tijdens een afdaling en een paar dagen later overleden aan zijn verwondingen. In het nieuwe seizoen zou hij gaan rijden voor de Australische ploeg Jayco Alula)
Kijkend naar de halve finale van het EK voetbal zie ik tien voetballers over het veld achter een bal aanrennen, de keeper redt menige bal. Nu is niet alleen mijn fascinatie voor het wielrennen vele malen groter maar ook mijn bewondering voor de renners. Zij zijn mijn helden. Hun mentaliteit, de ontberingen, het kunnen afzien, hun getoonde emotie het is van zo een ander niveau. En dan heb ik het nog niet eens over de beloning! Dat verschil is grenzeloos groot.
Het is dan ook van een ongelooflijke treurigheid dat de UCI en de ASO niet nog veel meer gaan kijken hoe het wielrennen veiliger kan. Zij krijgen daar best goed onderzochte mogelijkheden voor aangereikt. Er zijn interessante studies gemaakt die laten zien dat met vrij eenvoudige oplossingen er veel val partijen voorkomen kunnen worden. De commercie mag niet de overhand krijgen. Ook in deze Tour zie je situaties die anders kunnen. Het moet niet gaan om de sensatie maar het moet gaan over de bewondering van de prachtige geleverde prestaties. Want wat zorgen al deze renners voor een mooi kijkplezier!
Bij de formule 1 is het publiek ook niet weggelopen na alle veiligheid maatregelen en de sport is ook niet minder populair geworden. Ik denk zelfs dat het tegendeel waar is. Laat dit nu eens een voorbeeld zijn voor de ASO en UCI.
Neen… de Tour is niet voor koekenbakkers maar zij mogen ook zeker niet de kop van jut worden.
Morgen een rustdag voor de renners zeer welkom.
Dinsdag een vlakke rit met mogelijk een waaierspektakel.