De Tour Femmes door de ogen van Jeroen (deel 6 – 2023)

90 kilometers bevatte de rit van vandaag. De startplaats zal weinigen deren, maar de aankomstplaats van vandaag zal bij vele volgers van de Tour een glimlach op het gezicht toveren. De vrouwen gaan vandaag de Tourmalet beklimmen. Als de beslissing nog niet is gevallen, dan zal deze na vandaag zeker toch voor en groot gedeelte tot stand komen.

Apotheose op de één na laatste dag

Vorig jaar was de apotheose op Le Grand Belles Filles. En toe was het Annemiek van Vleuten die liet zien dat ze de allerbeste was. Vandaag zal de winnares van vandaag wellicht ook morgen met de gel trui op het ereschavot staan. De laatste etappe van 2022 was een waar spektakelstuk, waar Van Vleuten in haar eentje een soort van tijdrit reed tegen Vollering. Wat Vollering ook deed, het verschil werd maar niet kleiner. Overigens was de etappe van een dag eerder (in het jaar 2022) ook al gewonnen door Van Vleuten, toen was (net als dit jaar bij de mannen) Le Markstein het decor van de finishplaats. Daar maakte Van Vleuten al vroegtijdig een einde aan alle titelaspiraties bij Demi Vollering door haar op bijna 3,5 minuut te rijden. We gaan zien of een dergelijk scenario vandaag ook het geval is.

Vos was een van de voorvechtsters

Nadat in 2009 het officiële doek viel over de Ronde van Frankrijk voor vrouwen, bleef er gedurende 5 jaar een leegte achter. Onder andere meervoudig wereldkampioene Marianne Vos liet het daar niet bij. Vos, die in de laatste editie in 2009 nog 3e werd, startte samen met 3 andere rensters een petitie op. Als ambassadrice eiste ze opnieuw een Ronde van Frankrijk voor vrouwen. Vos stelde dan ook voor om tijdens de Tour de France bij de mannen vooruit te rijden. Kortere etappes dan haar mannelijke collega’s, maar wel met dezelfde aankomst. Praktisch moet dat haalbaar zijn, vindt ze. De hele organisatie is er al voor de wedstrijd van de mannen; met enkele aanpassingen zou de wedstrijd van de vrouwen perfect kunnen doorgaan. Ook de duur van 3 weken voorziet Vos in haar plan. Tot een wedstrijd van 3 weken is het tot dusver nog niet gekomen, maar de petitie van het 4-tal heeft wel degelijk iets opgeleverd. Op 1 februari 2009 bleken liefst 97.307 mensen de petitie te hebben getekend. De organisatie van de Tour de France voorziet in 2014 voor de 1e keer La Course, een criterium voor vrouwen op de Champs-Elysées. Eerste winnares van La Course is niemand minder dan Marianne Vos zelf.

Strada is de enige vrouw die aan een mannenkoers deelnam

Tot op heden is Alfonsina Strada de enige vrouw ter wereld die aan een van de drie grote rondes voor mannen heeft deelgenomen! Strada is geboren in het jaar 1891. De Italiaanse renster begon al heel jong met fietsen, eerst op de fiets van haar vader, daarna op haar eigen fiets. Deze dappere sportvrouw won alle titels in de dameswedstrijden waarin zij reed. Zij eindigde zelfs een dertigtal wedstrijden vóór mannelijke wielrenners! Strada was ook de eerste vrouw die een titel won. Zij werd namelijk vrouwelijk uurrecordhoudster in 1911. Tevens nam zij daarna tweemaal deel aan de prestigieuze klassieker Ronde van Lombardije, een van de vijf monumenten. Haar opmerkelijkste prestatie, die haar intrede in het pantheon van het vrouwenwielrennen markeert, is ongetwijfeld haar officiële deelname aan de Giro in 1924. De heldin Alfonsina Strada sloot zich aan bij het mannenpeloton en zorgde voor een verrassing door de 3.610 km van de beroemde etappekoers te voltooien.

De Tourmalet is een sloper

Zoals reeds gezegd de Tourmalet is 2.115 meter hoog, 18,6 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5%. De Tourmalet is een uitdaging. De combinatie van de enorme hoogte, de lengte van de klim en de vaak verzengende hitte in de Pyreneeën zorgt ervoor dat de beklimming vaak een scherprechter is in de strijd om de gele trui. Hij verscheen voor het eerst in het parcours van de Tour de France in 1910. In de Tour van 1913 brak de Fransman Eugène Christophe zijn voorvork tijdens de beklimming van de Tourmalet. Het was niet toegestaan om hulp aan te nemen van anderen dus moest hij op zoek naar een smid. Toen hij na ruim twee uur wandelen een smid bereikte moest hij zelf zijn voorvork repareren. Hij liet de leerjongen van de smid de blaasgalg bedienen en kreeg hiervoor nog een minuut tijdsstraf. Het voorval werd de dag erna gepubliceerd

in L’Auto (krant van de Tour) en er werden meer dan driehonderdduizend exemplaren verkocht. Binnen de werkplaats van de smid werd zelfs een gedenksteen geplaatst na dit voorval.

Demi Vollering kwam, zag en overwon

Het werd uiteindelijk de dag van de grote favoriete. Demi Vollering slaagde in haar opzet om de Tourmalet uit te kiezen als moment van glorie. En die kwam er want ze reed het hele peloton aan gort. Vandaag mag ze eeuwige roem veilig stellen door de tijdrit goed door te komen. Maar na gister twijfelt niemand daar meer aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.