Omdat Eurosport de zevende etappe van de Tour integraal uitzendt is er vanaf 12.00 uur wielrennen te zien. Zeker geen straf want vandaag staat de kijker en zeker de renner weer een mooie etappe te wachten. Met tot slot de Mûre de Bretagne die twee keer beklommen moet worden. De gele truidrager van vandaag heeft mooie herinneringen aan deze rit toen hij in 2021 als debutant iedereen wist te verrassen met een etappe zege. Nu jaren later liggen de kaarten wat anders want in de eerste week van de Tour 2025 is Van der Poel altijd vooraan te zien, weet hij drie dagen in het geel te rijden raakt deze één dag kwijt om de trui na een bloedspannende strijd weer weet te her veroveren. Dat heeft zoveel van krachten gevraagd dat hij zelf ook wat twijfelt of hij nu wel de gedoodverfde winnaar voor vandaag is.
“Weer een enerverende dag” verder lezenWel of geen geel?
Gisteravond in Vive le Velo (Belgisch programma omtrent de Tour de France en te vergelijken met onze Avondetappe) was er een interessant schouwspel voor en tijdens de etappe van gister. Vooraf verklapte Tim Wellens (wellicht De superknecht van Pogacar) dat zijn ploeg UAE niet veel moeite zou doen om de gele trui te verdedigen. Pogacar is slim en weet dat als hij de gele trui wil behouden, dat zijn ploeg iedere dag zou moeten rijden om de trui te verdedigen. Dan is het beter om met zijn voorsprong op de concurrenten reactief te fietsen. Een beetje de Indurain tactiek van de jaren 90.
“Wel of geen geel?” verder lezenVan wielrennen word je nederig
‘De Tour is het circus en wij zijn de clowns’, is een reactie van een van de renners van Red Bull/Bora Hans Grohe. Netflix laat in de serie over de Tour 2024 zien hoe belangrijk de zakelijke kant van de wielrensport is geworden en hoe groot daarbij de rol van de sponsor is. De sponsor eist en krijgt steeds meer stem. Hoe zo’n gesprek wordt gevoerd tussen ploegleider en sponsor -vooral wanneer de resultaten tegenvallen – is behoorlijk uitgesproken. Het spel wordt keihard gespeeld.
“Van wielrennen word je nederig” verder lezen