Vrijdag 12 juli etappe dertien  Vlakke rit

Agen – Pau  165.3 kilometer

Koers… koers… en nog eens koers…

De dertiende etappe begint met een treurig bericht. Na twee dagen achter elkaar hardhandig met het asfalt kennis te hebben gemaakt, stapt Primoz Roglic uit de Tour. Het wordt meegedeeld door de aangeslagen ploegleider van Bohra Hansgrohe.

Ook het Corona spook waart weer in de Tour. 

De mondkapjes komen weer tevoorschijn en sommige ploegen hebben extra maatregelen genomen. Remco Evenepoel moet er natuurlijk niet aandenken wat hem overkwam tijdens de Giro dat hij wegens Corona Italië moest verlaten. Tot nu toe voelt hij zich goed. In de ploeg van Pogacar UAE is het de jonge veel belovende Spaanse renner Juan Ayuso die met Covid verschijnselen de Tour moet verlaten.

De acties van sprinters Arnaud Demare ((Arkea) en Mark Cavendish (Astana) worden door de jury afgestraft. Zij worden gedeclasseerd en moeten punten inleveren. Demare weet van de prins gen kwaad. ook Cavendish begrijpt niets van deze beslissing. Zij zijn niet de eersten in de Tour die deze straf krijgen.

Hoewel het de hele dag nauwelijks stil valt, het één groot spektakel is, wordt er toch ook tijd gemaakt voor interviews waar verschillende partijen om hun mening wordt gevraagd over dit heikele onderwerp. Men juicht de nieuwe regeling toen maar men vindt wel dat er in de jury een voormalig sprinter zou moeten komen. ‘Die begrijpt wat er gebeurt als je met zeventig kilometer per uur als eerste over de finish wil komen.’ 

Van teleurstelling naar overwinning

Intermarché krijgt steeds meer vertrouwen in hun Eritrese succesvolle sprinter Biniam Girmay.  Al zijn ploegmaten geven aan dat het fijn is om voor hem te werken. ‘Hij is zo dankbaar en betrekt ons bij zijn succes. Wij weten waarvoor en voor wie wij hard moeten werken.’  De renner geeft aan dat hij iedere dag blij opstaat en gelukkig is voor zijn ploeg, zijn familie en zijn land. In de plaats Asamara – waar Grimay woont – blijft het één groot feest. Vandaag komt Grimay als vierde over de streep en behoudt nog een aardige voorsprong hoewel Philipse steeds dichterbij komt. ‘Ik voelde mij goed en wist dat ik vroeg aan moest gaan om Wout (van Aert) voor te blijven. Het is mij gelukt een knop om te zetten en van teleurstelling een overwinning te maken.’ Ploegbaas Christoph Roodthoofd wordt gevraagd of er nog rekening wordt gehouden met het groen. ‘De groene trui “begraven” wij voor een jaar. Dat plan schuiven wij een jaar op.’  Hij is blij met de analyse die vanmorgen in de bus besproken is. ‘Wij hebben klappen gekregen en zijn steeds weer opgestaan. Als je blijft liggen dan weet je dat het voorbij is.’  Twee van die klappen zijn de renners  Jonas Rieckaert met rugnummer dertien, hij maakt de dertiende etappe niet meer mee hetgeen ook telt voor de Deen Soren Kragh Andersen zij kwamen gisteren buiten de tijd over de streep en konden naar huis.

Stoom uit de oren

De architect van de Tour is de Fransman Thierry Gouvenou. Hij wordt geïnterviewd met de vraag of de obstakels waarmee de renners onderweg te maken krijgen niet veel beter moeten worden aangegeven. Het stoom komt uit zijn oren… ‘Alle ploegen hadden wij vooraf laten weten waar de versmallingen en obstakels zitten, wij kunnen nu eenmaal niet alles beveiligen, daar hebben wij de mankrachten en het geld niet voor. Maar de renners en de ploegleiders waren op de hoogte.’ Dezelfde vraag wordt ook gesteld aan gele trui drager Tadej Pogacar. ‘Natuurlijk is het jammer voor Roglic dat hij twee keer achter elkaar valt. Hij was in een goede conditie en werd steeds beter. In de Tour heb je nu eenmaal de problemen van de obstakels dat kunnen wij nu niet veranderen maar zij zijn goed te vermijden omdat wij vooraf goed worden voorgelicht en bovendien beschikken wij ook over Google-maps.’ Pogacar kijkt uit naar het komend weekend, hij is vertrouwd met de bergen die hij over moet en voelt zich heel goed.

Waaiers

Iedereen die had gedacht dat het vandaag een rustige etappe zou worden zat daar vierkant naast. De aanstichter van de hectiek is de UAE renner Adam Yeats. Hij is één van de vluchters en daar zijn de ploegen die kans op het podium maken zeer beducht op. UAE moet je geen kans geven,  Adam is heel belangrijk voor Pogacar

zeker in de bergen die er aankomen. Dus wordt er achtervolgd in een tempo waarvan sommige renners groen en geel gaan zien en volledig de boot missen. Commentatoren denken dat het peloton niet meer in staat is de vluchters in te halen maar daarmee hebben zij het dan toch helemaal mis. Er worden geen benen gespaard voor het loodzware weekend dat hen staat te wachten. Het is een compleet gekkenhuis. 

Dit is nu weer eens zo mooi bewijs dat het de renners zijn die de koers maken en dat plannen soms heel anders kunnen lopen. Dat maakt de wielersport ook zo prachtig.

Wanneer er enigszins de rust lijkt te zijn weergekeerd is daar dan toch de gevreesde maar ook bejubelde waaier. Gevreesd door degenen die niet mee zitten en bejubeld door hen die juist gepositioneerd zitten. Opnieuw wordt het hele peloton weer uit elkaar geslagen. De helikopter weet dat prachtig in beeld te brengen.

Voor de sprinters is het vandaag een spannende dag. Het is de één na laatste kans om een ritzege te behalen. Ondanks dat Alpecin – Deceuninck twee belangrijke renners mist, weet Jasper Philipsen opnieuw de zege voor zich op te eisen. Wout van Aert komt als tweede over de streep. Wout wordt gezien als één van de beste renners in de Tour. ‘Het is ongelooflijk dat hij met deze magere voorbereiding zulke goede  resultaten weet te behalen en heel belangrijk is voor zijn ploeg Visma Lease – a – Bike. Helaas voor hem rolt de bal steeds de verkeerde kant op.’ In principe levert hij – en beseft dat ook wel – een geweldig prestatie maar een geboren winnaar wil altijd winnen. Gelukkig ontkomt hij aan een stevige valpartij die vlak achter hem gebeurt waar een groep renners over elkaar heen buitelen. Arnaud de Lie (Lotto DSTNY) lijkt gekleefd aan de borden maar heeft wonder boven wonder helemaal niets.

De commentatoren kunnen niet anders constateren dat het – buiten deze val – een geweldige etappe is.  “Het was koers…koers … en nog eens koers…”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.