De 4e etappe op weg naar de Galibier

Het verhaal van gister was natuurlijk de overwinning van Biniam Girmay en Intermaché-Wanty. Ooit begonnen bij een kleine Franse ploeg, Nippo Delko One Provence, die failliet ging en toen opgenomen in de relatief kleine Intermaché-Wanty formatie van Aike Visbeen. De ploeg is en blijft een wonderlijk verhaal. De ploeg werd opgericht in 2008 en reed tot 2021 voornamelijk rond in het continentale circuit. Vanaf 2021 was daar de beloning voor hard werken en werd de World-Tour licentie (deelname aan alle grote rondes) verleend. Als je oprecht wilt genieten wat een touroverwinning doet voor een kleiner team, dan moet je even de beelden terugkijken vanuit de ploegleidersauto op het moment dat Girmay wint. Dat is een fantastisch gezicht en geeft maar weer de magie aan van de Tour de France als een ploeg een etappe wint. Want dat is niet iedere ploeg gegeven. En het wonderlijke is dat in drie dagen Tour nu al twee relatief kleinere ploegen een etappe op zak hebben.

Is de Galibier vandaag de scherprechter?

Op de grens van de Franse departementen Savoie en Hautes-Alpes ligt de Col du Galibier. Zij vormen samen de scheiding tussen de noordelijke en zuidelijke Alpen. De berg is 2.645 meter hoog en is qua hoogte te vergelijken met de Stelvio in Italië. Minstens zo berucht als zijn Italiaanse evenknie is de Galibier al met regelmaat (in totaal al 36 keer) in het Tour routeboek. Net als de grote bergen in de omgeving is de Galibier op verschillende manieren te beklimmen. Het probleem voor de renners zit hem in het feit dat de etappe kort is met maar 139 kilometer voor de kiezen, maar van die 139 kilometer is het ruim 80 kilometer klimmen. De renners beginnen vandaag met een klim van 40 (!!) kilometer. En als toetje krijgen ze dus de Galibier voorgeschoteld. Boven op de top van de Galibier ligt niet alleen vaak sneeuw, maar er staat ook een monument ter nagedachtenis aan Henri Desgrange. Desgrange was de organisator van de eerste Tour de France in 1903. In die tijd was Desgrange naast wielrenner ook sportjournalist van L’Auto. De krant die in 1903 een plan had om een wielerwedstrijd dwars door Frankrijk te organiseren, die ronde die bekend werd als Le Tour de France!

Het routeboek van vandaag

In 2022 was er een primeur toen het Tour circus de Galibier twee keer op moest klimmen. Het was de dag beruchte dag waarop Vingegaard zijn eerste Tourzege veilig stelde door Pogacar te kraken in een beruchte etappe. De grote vraag voor vandaag is: durven de favorieten al zo vroeg in de Tour de aanval te zoeken? Het is zelden voorgekomen dat het begin van de Tour al zo zwaar is geweest. Daar waar de sprinters over het algemeen de krantenkoppen bepalen is het nu al heel snel de favorieten die kleur moeten zien te bekennen. Vandaag gaan de renners eerst de klim naar Sestriéres op. Normaal gesproken een populair skioord, maar vandaag het decor van een 40 kilometer lange klim van 2e categorie. Daarna een korte afdeling en vervolgens gaat het rap richting de Col de Montegenévre. Om vervolgens af te sluiten naar de top van de Col du Galibier. De finish zal liggen in Valloire, die in 2019 ook al als finishplaats diende.

Alle aandacht op Pogacar

Alle ogen zijn vandaag gericht op Tadej Pogacar. Als er direct een mogelijkheid is om de concurrentie een gevoelige tik om de oren te geven, dan is dat wel vandaag. En met de UAE Emirates ploeg die hij om zich heen heeft, zal dat geen al te moeilijke opgave zijn. De ploeg bestaat uit een aantal geweldige klimmers, die (mits in goeden doen) hun kopman lang zullen kunnen ondersteunen. Het zal een beetje als Visma/Lease-a-bike zijn in de afgelopen jaren, waarbij de ploeg sloopwerk deed voor hun kopman die het dan vervolgens af moest maken. Vingegaard zal de grote uitdager ook dit jaar weer zijn. Ook al was zijn aanloop naar de Tour wellicht niet optimaal, hij komt in ieder geval okselfris aan de start, waar Pogacar de Giro d’Italia nog in de benen heeft. Ook Vingegaard heeft een meer dan uitstekende ploeg om zich heen. Wel zal hij Kuss missen, maar van Van Aert, Bennoot, Tratnik en reserve kopman Jorgenson kun je toch niet zeggen dat het een matige ploeg is. Deze twee ploegen zullen naar verwachting vandaag ook dominineren. Met Evenepoel en gele truidrager Carapaz op het vinkentouw. De kopman van EF-Education (goed te herkennen aan de roze truien) rijdt vandaag richting Valloire in de gele trui. Het zou zomaar kunnen dat hij dat na vandaag nog steeds is, wanneer Pogacar en Vingegaard een status-quo afspreken met elkaar. Dat geeft wellicht ook de ruimte aan Ineos (met drie kopmannen in deze Tour), Mass, Simon Yates (zijn broertje rijdt in dienst van Pogacar) of Oostenrijks beste renner Felix Gall.

Pogacar is de beste!

Wat we natuurlijk al wisten werd vandaag naar de top van de Galibier bevestigd. Er is op dit moment maar één de beste en dat is Tadej Pogacar. Uiteraard heeft hij een geweldige ploeg, die vandaag wellicht wel de beste etappe reed die ze konden rijden. Wat een beulswerk door vooral Ayuso en Almeida. Deze twee staken er wel met kop en schouders bovenuit en sloopte werkelijk het gehele peloton. Halverwege de klim naar de Galibier leek het alsof de favorieten elkaar niets ontliepen, totdat de gaskraan bij de ploeg UAE volledig werd opengedraaid. Eerst was het vooral het beulswerk van de gehele ploeg, wat een enorm imponerend gezicht was om te zien. Gevolgd door de aanval, waar iedereen op zat te wachten van de beste wielrenner op dit moment in het gehele peloton. Eerst kon alleen Vingegaard nog volgen, maar door een foutje verloor de Deen kostbare secondes die hij nooit meer goed heeft kunnen maken. Pogacar reed alleen de straten van Valloire in en genoot van zijn overmacht. Dit belooft niet veel goeds voor de komende weken, maar het was wel weer fantastische sport om naar te kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.