De tactiek van de sprintersploegen…..

We zijn inmiddels aanbeland in etappe 3. De voorgaande twee etappes zaten vol met dramatiek. Zaterdag was het op sommige plekken een ijsbaan, waar Rintje Ritsma zijn vingers bij had afgelikt.
Vraag van mij is dan ook direct had de Tourleiding niet meer aan moeten geven dat er gladde plekken op het parcours lagen? Bijvoorbeeld bij de Formule 1 zwaaien er baancommissarissen zich een ongeluk met vlaggen als er olie op het wegdek ligt.

Waarom wordt dit niet gedaan bij het wielrennen? Over een parcours van 14 kilometer is het nog te behapstukken om het parcours te verkennen en zodoende de renners erop te attenderen dat er gevaarlijke plekken zijn. Maar wie ben ik? Denk ik te simpel? Denkt Christian Prudhomme (de grote baas van de Tour) hier helemaal niet aan of nog erger vindt hij dit maar gezeur van een eenvoudige blogger uit Nederland? Nee, een dergelijke actie hoort nu eenmaal niet thuis in de Tour en de renner is zelf verantwoordelijk om gladde plekken te ontdekken (met 50 km/ph op hele dunne bandjes) en niet al teveel risico’s te nemen. En dat in een sport waar het op secondes aankomt. Maar zoals een legendarische baas van een sportkoepel ooit zei: “the show must go on!”

Zodoende zijn wij bij de derde etappe aanbeland en ook deze etappe beloofd spektakel. De aankomst is lastig. Te lastig voor de sprintersploegen. Gister zagen we weer een staaltje “sprintertje afleveren” door de Quickstep-ploeg. Kijk de herhaling nog eens na en je ziet de tactiek zelf. Het gaat namelijk om het volgende: iedere ploeg met een gerenommeerde sprinter in de gelederen heeft de avond voor de volgende etappe de tactiek bepaalt. Die tactiek luidt als volgt: zorg met de andere sprintersploegen dat een eventuele ontsnapping de laatste 20 kilometer binnen de 1 minuut voorsprong ligt. Laat de eventuele kopgroep lekker zwemmen en slok ze dan een paar kilometer voor de meet op. Houd dan het tempo vervolgens zo onmenselijk hoog, dat ontsnappen niet meer mogelijk is. De sprinter hoort dan in een trein van zijn ploeg te zitten. Mooie benaming voor de laatste ploegmakker van een sprinter is de “lead-out” renner. Dat is de renner die op zeer hoge snelheid de sprinter op 150/200 meter van de finish af moet leveren. De sprinter moet vervolgens het karwei afmaken. Als je goed naar het beeld kijkt zie je duidelijk een rode trein (van Lotto voor Greipel), een blauwe trein (van Etixx voor Kittel) en een gele trein (van Lotto voor Groenewegen) in beeld bij het begin van de sprint. Na enkele secondes zie je alleen de sprinters in beeld. Kittel maakt het werk van zijn ploeg dan fantastisch af. Kittel is niet voor niets de beste sprinter op dit moment van het peloton.

De tactiek is een ontzettend belangrijk aspect. Vanuit de ploegleidersauto wordt er gaandeweg de koers/etappe nog bijgestuurd. Dit gebeurt vaak als er renners die in de trein van de ploeg horen opeens op de grond liggen. De lead-out renner is de rechterhand van een sprinter. Zonder hem wordt het voor de sprinter echt veel moeilijker. Dan staat hij er bij wijze van alleen voor. De mooiste trein uit het verleden was de trein van Cavendish.
Cavendish werd altijd gebracht door Mark Renshaw. Renshaw haalde zo een belachelijk hoge snelheid dat Cavendish alles op alles moest zetten om zelf te winnen. Kortom, de lead-out renner is een van de belangrijkste renners van de ploeg, zeker in het geval van een sprintersploeg.

Vandaag staat de etappe 3 op het programma, die ons gaat leiden door België, Luxemburg en Frankrijk. De aankomst is lastig en zal geschikt zijn voor de ware Punchers. Een Puncher is een renner die op een heuvelachtig parcours een sprint in de benen heeft. Deze renner kan in een stijgende aankomst een hoge snelheid ontwikkelen. Voor de echte sprinters is een dergelijke aankomst vaak te zwaar. Een sprinter is nou eenmaal vaak niet gebouwd om op een heuvelachtig parcours met de beste mee te gaan.

Mijn voorspelling van vandaag is: 1. Greg van Aevermaat 2. Peter Sagan en 3. Philip Gilbert. Outsiders vandaag zijn Michael Matthews en Michael Albasini.


De finish van de tweede etappe


Mark Cavendish, de sprintersveelvraat van eiland Man


Een van de allermooiste van Cavendish in hartje Parijs. De perfecte sprint!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.