De tussenstand na anderhalve week

We zijn bijna anderhalve week verder en dus kunnen we voorzichtig de opmaak doen wat is opgevallen. Over de rit van gister heb ik aangegeven dat mij deze enigszins tegenviel. Maar dat was meer op het oogpunt dat vanuit de top van het klassement geen schokkende zaken zijn waargenomen. Dat had ik wel een beetje gehoopt. Uiteraard snap ik vanuit het oogpunt van Visma/Lease-a-Bike (VLB) het ietwat laffe optreden. Maar als de kopman nog niet 100% is, snap ik dat ook wel weer. Maar als je (zoals gister) met drie man in de achtervolging bent en met Pogacar, dan zou ik denken dat VLB met het oog op de overige concurrenten (zie vooral Evenepoel) mee had gewerkt om afstand daarvan te kunnen nemen. In plaats van meekoersen hielden zowel Jorgenson, Laporte en Vingegaard zelf de benen stil. Maar uiteindelijk heeft de winnaar over twee weken gelijk, dus we wachten daar rustig op en kijken we of ze bij VLB gelijk hebben gekregen. Maar sympathie hebben ze daarbij niet gekregen. Al waren de journalisten en analisten gister over het rijden van VLB, verdeeld in hun oordeel. De een snapte het wel, dan de ander sprak net als mij over het laffe rijden.

Wat viel op?

Als je kijkt wat er na 9 dagen opviel, dan zijn het zeker de volgende zaken:

  • De etappes worden gewonnen door de (relatief) kleinere teams. Al heeft TotalEnergies en in iets mindere mate DSM/PostNL ook geen heel klein budget. Intermaché-Wanty en Arkea behoren nou niet bepaald tot de grotere teams. Vaak werden in de laatste jaren de meeste etappes wel door de grotere teams gewonnen. Maar je ziet dat ook de kleinere teams heel erg bezig zijn met ontwikkeling, ideale voorbereiding, voeding en verbetering in materialen. Dat maakt het dus ook veel minder voorspelbaar, wat zeker ten goede komt aan het kijkplezier van de volger. Gister werd maar weer duidelijk dat de slimste (en dat kan dus goed een renner van een kleine ploeg zijn) uiteindelijk met de winst vandoor gaat.
  • Het verstoppen van Visma/Lease-a-Bike (VLB). Waar ze vorig jaar als een razende door de etappes te rijden met als doel Pogacar te breken, daar zijn ze deze Tour de France bezig om zo min mogelijk zweetdruppels te verspillen. Is dat tactisch of is dit juist noodzaak? Ik denk dat het van beide wel is. Vorig jaar was de ploeg ijzersterk en was het zelfvertrouwen legio. Deze Tour is het besef nu echt wel gekomen dat Vingegaard minder is dan Pogacar. Bij VLB gaan ze waarschijnlijk voor die ene dag, waarin de gehele ploeg (net als vorig jaar de gehele Tour) alles zal geven om Vingegaard Pogacar te laten breken. De grote gok zal dus zijn, als Roglic, Rodriguez of Evenepoel straks wegspringt. Gaat VLB dan wel rijden of laten ze het initiatief bij UAE liggen en zijn ze dan bereid om de Tour te verliezen? Dat is een interessante vraag, waarbij wij pas over twee weken het antwoord zullen weten. Nu is het een feit dat in het prijzen(geld)klassement VLB 17e van de 22 staat. Dat is al jaren niet voorgekomen.
  • Valt Matthieu van der Poel en Wout van Aert nu tegen of niet? De beste renners van het peloton (samen met Pogacar) hebben zich nog niet echt laten zien. Van der Poel heeft dan wel een aantal keren de sprint (behalve bij de derde etappe) aangetrokken voor Philipsen (en die dat niet kon afmaken) en gister was hij dan wel vaak zichtbaar, maar gister mistte hij ook de slag van de kopgroep. Van der Poel was in het begin heel erg attent, maar gokte erop dat de klassement ploegen de vluchters wel terug zouden halen. Achteraf was dat een cruciale foute gok. Want de vluchters bleven vluchters en Van der Poel werd 11e in een etappe die ze bij Alpecin bovenaan het lijstje hadden gezet. Van Aert daarentegen is niet topfit. Dat zie je aan alles. Maar Van Aert is er ook vooral om Vingegaard te ondersteunen in de derde week. Dus bij VLB hebben ze aangegeven dat Van Aert zich nog koest moet houden omdat ook Vingegaard op dit moment kansloos is tegen Pogacar. Dus het devies is Pogacar uit laten razen en dan in de derde week er vol op te klappen. En dan is een hele goede Van Aert broodnodig, aangezien UAE vreselijk goed is op dit moment.
  • Uiteraard viel op het rijden van Biniam Girmay. Iedere volger ziet al jaren dat de man uit Eritrea een geweldig talent is. Girmay is niet alleen rap, maar hij kan de heuvels ook zeer goed verteren. In zijn kwaliteiten lijkt hij een beetje op Van der Poel en Van Aert. Al zijn de laatste twee verder, omdat ze vaak genoeg grote resultaten hebben geboekt. Van Girmay is het knap, omdat hij bij een kleine Belgische ploeg rijdt en vaak veel zelf en alleen moet doen. Dit jaar heeft hij voor de sprint wel de hulp van Thijssen, dus dat scheelt wel weer een hoop.
  • Pogacar is in de eerste week erg sterk, maar dat geldt ook voor zijn ploeg, UAE. Ik ben echt onder de indruk van Almeida, die ik in de eerste week echt geweldig vond. Als de Portugees dit nog twee weken volhoud, dan is er een grote kans dat Pogacar daardoor ook de Tour de France 2024 gaat winnen. VLB heeft geen Almeida of Ayuso in de ploeg, na het vervelende wegvallen van Kuss. Jorgenson is de laatste dagen wel meer vooraan te zien, maar heeft nog niet de klasse die ze nu bij UAE wel hebben. Maar de Tour duurt drie weken, dus we gaan zien of UAE ook echt drie weken lang kan pieken.
  • Het experiment met direct twee moeilijke etappes is wat mij betreft geslaagd. Vaak begint de tour met een proloog, waar het vaak een secondespel is. Maar nu moesten de klassementsrenners direct aan de bak en zijn sommige verschillen tussen renners al opgelopen naar minuten. Dat de beklimming van de Galibier al na 4 dagen in het programma stond was heerlijk. Pogacar liet daarbij meteen zien met welke bedoeling hij naar de Tour is gegaan. Een sterke Evenepoel (zag je terug in de tijdrit) zit er nu dichtbij, daarna gevolgd door Vingegaard op nog een overbrugbare achterstand. De gravelrit van gister was natuurlijk ook spectaculair, die ons schitterende en heroïsche heeft opgeleverd. Kortom, het bedachte parkoers is door Gouvenau uitstekend bedacht.
  • Je houdt als volger nog steeds vaak je hart vast met bepaalde finishen. Een bocht op een paar honderd meter van de finish is nou niet bepaald zonder risico’s. Buiten de zware val van Pedersen (Lidl-Trek), die de Tour ook moest verlaten, is het vaak net goed gegaan. Maar ik kan mij de sprint van Philipsen nog wel herinneren, die Van Aert bijna een smak in de hekken had gegeven. Dat ging allemaal maar net goed. Ik vind dat men ondanks het bouwen van een spectaculair parkoers beter naar moet kijken en de renners daarmee beter zou moeten beschermen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.