De Tour door de ogen van Jeroen……

De ploegentijdrit

Als kind was ik al helemaal gek van wielrennen. Als je er een facet uit haalt, dan was het wel het tijdrijden. Het gevecht van man-tegen-man is nog steeds de mooiste discipline van het wielrennen. Dat geldt zowel voor het rijke verleden als moderne heden.

Als je een willekeurige etappe koers neemt in de afgelopen 40 jaar, dan was er in die tijd al sprake van “ploegenspel”. Met Ploegenspel wordt de tactiek van een ploeg bepaald. Voorheen had een ploeg 9 man (dat zijn er nu nog maar 8) en daarvan bepaalde de ploegleider de tactiek voor de Tour. Men keek naar het routeschema, keek naar de renners die men had en bepaalde dan waar de kansen voor de ploeg lag. Of als je een ronderenner (renner die de Tour kan winnen) in je midden had, dan werd daar de tactiek op af gestemd. Zo kreeg je, zoals dat zo mooi heet, “geregisseerde” etappes, waarvan je eigenlijk de uitkomst al vast van tevoren in kon vullen. Een vlakke etappe werd vaak beslist door een massasprint (aankomst met nagenoeg het voltallige peloton, waarbij de sprinters de etappe af moesten maken). Terwijl een bergetappe logischerwijs bijna altijd werd gewonnen door een renner die in de bergen uitblonk. Al met al zijn etappes vaak te voorspellen.

De training

Maar met een tijdrit is dat nu eenmaal niet het geval. Een tijdrit is het mooiste wielerelement wat er is. Je kan je als individuele renner gewoonweg niet verstoppen. Je moet alles geven. Met de woorden van de Kneet gesproken; “het is de dood of de gladiolen”. De ploegentijdrit is er een aantal jaar uit geweest. Wellicht wel omdat een aantal ploegen zo gespecialiseerd waren, dat de tegenstand op grote afstand binnen kwamen. Gelukkig is de ploegentijdrit weer terug. Maar de ploegentijdrit verschilt toch wel wat van de individuele tijdrit. Je kunt als individuele renner namelijk een slechte dag hebben om toch zonder al teveel achterstand binnen te komen. De ploeg is de maatstaf voor een succesvolle onderneming. Je ziet nu dat veel ploegen aandacht besteden aan deze discipline. Ik zag de Jumbo/Visma ploeg al op een verlaten landingsbaan van Woensdrecht in “formatie” rijden. Dat betekent dat zij alvast de meest ideale vorming van de trein aan het bepalen zijn. Wie rijdt achter wie en wie neemt op welk moment over?

Als je de Jumbo/Visma ploeg bekijkt is het belang van de ploegentijdrit zo belangrijk. Zij hebben namelijk de Duitse “Panzerwagen” Tony Martin meegenomen voor de ploegentijdrit. Wie Tony Martin nog nooit heeft zien rijden, dan kan ik wel vertellen hoe dat eruit ziet. Tony Martin is de “Mastodont” van het wielrennen. Of wel, Tony is een sloper! Die is in staat om zijn ploegmakkers kapot te rijden. Niemand wil achter Tony in de formatie rijden. Je hapt alleen maar naar adem, want Tony doet aan hele lange aflossingen. Als je goed kijkt, zie je dat de renners in een waaier elkaar steeds aflossen. Als je iemand hebt die heel hard rijdt en je zit er achter, hoop je juist dat er gereden wordt met korte aflossingen. Tony rijdt hele lange aflossingen. En dat vindt niemand leuk.

De Beloning

Vandaag op 7 juli was daar dan de beloning voor het harde werken. De Jumbo/Visma ploeg deed wat er min of meer van hen verwacht werd. In een spannende ploegentijdrit waar het lang leek of de grote favoriet Ineos de winst ging pakken, was het de Nederlandse ploeg die uiteindelijk de winst naar zich toetrok. En de grote winnaar van gister was opnieuw de grote winnaar van vandaag, Mike Teunissen. Teunissen blijft nog minimaal een dag de gele trui om zijn sterke schouders dragen. De ploeg was het fundament vandaag. Ik zag Tony Martin, Teunissen, Bennett, Van Aert en ook Kruijswijk geweldig rijden. De training op Woensdrecht heeft zijn vruchten afgeworpen. De meervoudig wereldkampioen Deceuninck-Quick-Step werd naar het derde plan verwezen. Nederland telt meer mee op wereldniveau in de Tour. Het was heel lang geleden (Kwantum, met NOS-commentator Ducrot in de gelederen) dat een ploeg die het huzarenstukje uithaalde om twee etappes achter elkaar te behalen. Teunissen heeft zich op de kaart gezet, maar nog veel belangrijker is het feit dat Stevie Kruijswijk een prima uitgangspositie in het klassement heeft. Dit belooft een geweldige Tour te worden. Die eigenlijk voor Nederland nu al is geslaagd….

Eén antwoord op “De Tour door de ogen van Jeroen……”

  1. Mooie uitleg! Jeroen! Het was een mooie wielerdag vandaag . Morgen een lange etappe zal er wel weer door de heren geklaagd worden dat het saai is! Maar voor wie goed kijkt blijft de bewondering bovendien valt er zoveel moois te vertellen! ❤️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.